Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 13°C / + 16°C
nincs front
Időjárás
tovább az orvosmeteorológiához...

9 koleszterin-csökkentő élelmiszer

2010. 02. 26 16:00 forrás:
Nyomtatás kedvencekhez
Címkék: magas koleszterin, koleszterin, ételek, hal, húsok, zöldségek, oliva olaj, olajos magvak, tejtermék

Nem kell minden ínyencségről és finomságról lemondanunk, ha a magas koleszterinszintünk csökkentése érdekében diétába fogtunk: nagyon sok olyan étel van, amit épp ilyen esetben ajánlott fogyasztani, csak tudnunk kell, melyek azok.

1. Extra szűz olíva olaj
Ez az olaj telítetlen zsírsavakban és antioxidánsokban, vitaminban, ásványi anyagokban rendkívül gazdag, tápanyagtartalma nem károsodik, és nem csökken a feldolgozás során, hiszen sem oldószereket, sem hőt nem alkalmaznak, semmilyen tartósítószert és adalékot nem tesznek hozzá. Fogyasztása javasolt és ajánlott a szív és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében.

2. Tengeri hal: szardella, szardínia, lazac
Ismeretes a mélytengeri halakban található omega-3 zsírsav érvédő hatása: csökkenti a vér triglicerid szintjét, az oxidatív és a gyulladásos folyamatok érfal-károsító hatását, ezáltal a plakkok kialakulásának a veszélyét. Megfigyelték, hogy kisebb mértékben fordul elő koszorúér megbetegedés azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak halat.


3. Zabkorpa, zabpehely

A zab gazdag vitaminokban (B1, E), és ásványi anyagokban (vas, mangán, kálium, magnézium). Jótékony hatása van az erekre: csökkenti a LDL szintjét a szervezetben (LDL: olyan koleszterinfajta, melyet „káros" koleszterinnek is neveznek, mivel vérbeli szintjétől függően nagyon hajlamos lerakódni az érfalban).



4. Olajos magvak
Az olajos magvak, mint a dió, a mandula, a mogyoró, a pisztácia, a szezámmag, a tökmag, a napraforgómag, a fenyőmag egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag élelmiszerek. Fogyasztásuk jó hatással van a szív és érrendszerre, de vigyázat: magas kalóriatartalmuk elhízáshoz vezethet!


5. Bogyós gyümölcsök
Étrendünkben feltétlenül szerepelnie kell a gyümölcsöknek, különösen a vitaminokban és antioxidánsokban gazdag bogyós gyümölcsök fogyasztása ajánlott.


6. Zöldségfélék
Minél nagyobb mennyiségben fogyasztjuk őket, annál jobb: a bennük lévő rostok a vér koleszterinszintjére csökkentő hatással vannak, de alacsony kalória-tartalmuk is hasznos, hiszen segíthetnek a súlyfeleslegünktől megszabadulni. Jó hatású a cukorborsó, hagyma, fokhagyma, vesebab, fehér bab.


7. Sovány húsok
A legjobb választás a nem zsírban sült, inkább párolt, vagy főtt csirke- és pulykahús.



8. A növényi szanolt vagy szterolt tartalmazó margarinok

A szakértők a főként folyékony olajból készült (sajtolt vagy ülepített) margarinok fogyasztását ajánlják, amelyek kevesebb telített zsírt tartalmaznak, mint a vaj, nincs bennük koleszterint, transz-zsírsavtartalmuk is kisebb. A növényi szanolt vagy szterolt tartalmazó margarinok csökkenthetik mind a teljes mind az LDL-koleszterinszintet.


9. Zsírszegény tejtermékek

A sovány tejtermékek fogyasztása javasolt: az alacsony zsírtartalmú vagy 0-1,5% -os joghurt, tejföl, fehér sajtok. Kalciumot és proteineket szolgáltatnak a szervezet számára, telített zsírok hozzáadása nélkül.


A koleszterinszint-csökkentő diéta felállításához érdemes orvos, vagy dietetikus segítségét kérni, aki a szükséges életmód-váltással kapcsolatban is tud információkat adni. Fontos, hogy a diétás előírások betartása mellett, rendszeresen ellenőriztessük, illetve mérjük az elért eredményeket. A koleszterinszint méréséről következő cikkünkben lesz szó.

 
 
Részletes keresés Részletes keresés
Orvos kereső
Wellner István Kórházi főorvos Wellner István Mosonmagyaróvár