A csipkebogyó hatása az egészségre
Friss kutatások szerint a csipkebogyó C-vitamin tartalmánál fogva igen hatékony gyulladásgátló, továbbá megvéd a szívbetegségektől, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Az apró, piros bogyókat, melyek a rózsák elnyílása után jelennek meg a bokrokon, évszázadok óta használják a nép gyógyászatban ízületi gyulladások ellen. Egy 2007-ben készült tanulmány pedig kimutatta, hogy azoknak az ízületi fájdalmakkal küzdő betegeknek, akik napi rendszerességgel fogyasztottak csipkebogyó kivonatot tartalmazó tablettát, negyven százalékkal csökkent a fájdalmuk, és 25 százalékkal javult a mozgásképességük.
A legutóbbi vizsgálat során, melynek eredményeiről a European Journal of Clinical Nutrition című lapban olvashatunk, a svédországi Lund Egyetem tudósai 31 elhízott férfit és nőt figyeltek meg, akik hat héten át 40 grammnyi csipkebogyóporból készített italt fogyasztottak, majd a következő hat héten át almából és szőlőből készített kivonatra tértek át. A szakemberek mindkét szakasz után megmérték a páciensek testsúlyát, vérnyomását, vérzsírszintjét és glükóz-toleranciáját is.
Az eredmények azt mutatták, hogy a csipkebogyókúra után a betegek vérnyomása átlagosan 3,4 százalékkal, míg koleszterinszintjük öt százalékkal csökkent. További tesztekből kiderült, hogy az úgynevezett rossz koleszterin (LDL) szintje - amely gyakran áll a szívbetegségek hátterében - még nagyobb, 6 százalékos csökkenést mutatott. A szakemberek megállapították, hogy a fenti adatok alapján összességében 17 százalékkal csökkent a szívbetegség kialakulásának esélye az elhízott betegeknél.
Ha a további vizsgálatok arra is fényt derítenének, hogy a csipkebogyó a szív- és érrendszeri megbetegedésekre is ilyen jótékony hatással van, használatát be lehetne vezetni azoknál a betegeknél, akik a hagyományos koleszterinszint-csökkentő gyógyszereket mellékhatásaik miatt nem tudják szedni.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye
- A zene a csecsemőket is fejleszti
- Miért működnek a bűvész trükkök?