A folsav csökkenti a szívhibák lehetőségét a babáknál
A terhesség korai szakában megkezdett folsavbevitel csökkentette a veleszületett szívbetegségek kockázatát. Holland kutatók, közegészségügyi jelentőségű vizsgálatának eredményeit az European Heart Journal közölte.
Noha szív fejlődési rendellenességeinek egy része ugyan a későbbiekben műtéti úton igen jó eredménnyel kezelhető, mégis komoly kockázatot jelent a keringés hibája.
Holland kutatók Ingrid M. van Beybum vezetésével gyűjtötték egy évtizeden át az EUROCAT tanulmány anyagát az ország északi részében. Minden újszülöttet nyilvántartásba vettek, és kiemelték azokat, akik valamilyen szívfejlődési rendellenességgel születtek. A vizsgálatból kizárták a genetikai rendellenességeket.
Hollandiában a nyilvántartások tanúsága szerint veleszületett szívhiba minden ezer szülésből 8-9 esetben fordul elő. Ha az ilyen eseteknek akár csak egy része megelőzhető lenne, az óriási könnyebbséget jelentene nemcsak a gyermekeknek és családjuknak, hanem az egész társadalomnak is.
A holland munkacsoport megemlíti a múlt század kilencvenes éveiben megjelent magyar tanulmányt, mely igazolta hogy folsavat is tartalmazó magzatvédő vitamin szedésével bizonyos gerincfejlődési rendellensségeket sikerült megelőzni. A holland média 1995-ben kampányt indított, és a terhes nők csaknem 80 százalékát tájékoztatták erről a lehetőségről.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy ennek ellenére a gyermeket tervezők nőknek csak 50 százaléka szedte a javasolt időszakban - a tervezett terhesség előtti egy hónaptól a további nyolc hónapig - a folsavkészítményt. A most ismertetett vizsgálat eredményei viszont igazolták, hogy a szívfejlődési rendellenességek egy része ezzel a kezeléssel megelőzhető.
Az ajánlott hetekben folsavat szedő nők újszülötteinek 20 százalékkal kisebb volt az esélye a veleszületett szívrendelleneségre.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Kitolódott a gyermekvállalás időpontja
- Az agresszív emlőrák legyőzhető cinkkel
- Diéta alatt is engedélyezett a torta
- A főtt paradicsom segít megállítani a rákos sejteket
- Világítanak a daganatsejtek a folyadékbiopsziától
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek