A halolaj sem véd a zsírlerakódástól
A kutatók mindezidáig azon a véleményen voltak, hogy a rossz zsírok terhesség alatt történő fogyasztása hozzájárul a csecsemők túlzott zsírszövettermeléséhez, ellenben a jó zsírok, mint amilyen az omega-3 zsírsav is, megvédik az újszülötteket az elhízástól. Úgy tűnik azonban, hogy a Müncheni Műszaki Egyetem munkatársai által készített tanulmány megcáfolta ezeket a korábbi nézeteket.
A Robert Koch Intézet felmérése alapján a 3 és 17 év közötti gyerekek 15 százaléka túlsúlyos, aminek számos egészségügyi következménye lehet, elég csak a kettes típusú cukorbetegséget vagy a felnőtt korban kialakuló szívkoszorúérbetegséget említeni. Hauner professzor, az Else Kröner-Fresenius Központ munkatársa ezért is tartja kiemelten fontosnak, hogy minél fiatalabb korban megkezdődjön a harc az elhízással szemben.
Hauner és munkatársai arra voltak kiváncsiak, hogy az anya terhesség és szoptatás alatti étrendjének zsírsav-összetétele miként hat az újszülöttre. A vizsgálatok során a szakemberek az elsősorban a húsban, felvágottakban, kolbászokban található omega-6 és a főként tengeri halakban előforduló omega-3 zsírsavak arányaira összpontosították figyelmüket, és azt feltételezték, hogy előbbiek csökkentésével megelőzhető a csecsemőkori elhízás.
Hauner és csapata 208 várandós anyát követett figyelemmel terhességük elejétől fogva. Az alanyok egyik csoportja halolajkapszulák révén, illetve a húsfogysztás csökkentésével növelte az omega-3 zsírsav bevitelét, míg a kontrollcsoport a szokásos étrendjét folytatta, és nem szedtek halolajkapszulát. A terhesség alatti ultrahangos vizsgálatok nem mutattak különbséget a két csoport magzatainak zsírszövet-mennyiségében, ezért a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a terhesség során szedett halolajkapszulák nem segítenek a csecsemők elhízása elleni harcban.
Hauner professzor a fentiek alapján úgy véli, óvatosan kell kezelni a különféle táplálékkiegészítőkről keringő híreket, hiszen a méhen belüli fejlődés egy igen összetett folyamat, amelyet nem lehet csupán a táplálékbevitel és a zsírtömegnövekedés közötti összefüggésen keresztül vizsgálni. A későbbi testsúlyt is számos egyéb tényező befolyásolhatja, például az óvodai vagy iskolai étkezés.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye
- A zene a csecsemőket is fejleszti
- Miért működnek a bűvész trükkök?