Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 17°C / + 20°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A kávé és a tea gátolja a diabétesz kialakulását

Forrás: MTI
2009. 12. 29. 14:00:00

Becslések szerint 250 millió cukorbeteg él a Földön, de kevesebben is lehetnének, ha mindenki gyakrabban ivott volna kávét vagy teát. A meghökkentő tudományos adatokat az Archives of Internal Medicine legújabb száma közölte.

A cukorbetegség gondos étrend megtartását jelenti, és állandó ellenőrzést, kezelést igényel. Az előbbiek mellett gond az is, hogy a szív- és érbetegségek egyik fontos kockázati tényezője.

Ráadásul a cukorbaj mind gyakoribb egészségügyi probléma. Számítások szerint 2025-re a cukorbetegek száma 65 százalékkal nő és elérheti a 380 milliót. Érthető, hogy világszerte igen sok tudományos vizsgálat foglalkozik ezzel a témával.

Rachel Huxley, a Sydney Egyetem professzora vezetésével angol, holland, francia és amerikai kutatók gyűjtötték össze az eddig megjelent tanulmányokat, amelyek a cukorbetegség előfordulásának gyakoriságát tárgyalták. Az orvosi szakirodalomban 18, részletes vizsgálatban csaknem félmillió beteg adatait ismertették.

A munkacsoport arra volt kíváncsi, milyen gyakran kezdődött el a cukorbetegség azok között, akik rendszeresen ittak kávét, vagy teát, illetve abban a csoportban, amelynek tagjai gyakorlatilag soha nem kávéztak vagy teáztak. Csak olyan dolgozatok adatait vették figyelembe, ahol azt is hitelt érdemlően leírták: a vizsgált személyek naponta átlagosan hány csésze forró italt fogyasztottak és ki ivott koffeinmentes kávét.

Az derült ki, hogy 25 százalékkal kisebb volt az esély cukorbetegség megjelenésére azok között, akik naponta 3-4 alkalommal kávéztak és ilyen szempontból nem volt jelentősége annak, hogy a rövid eszpresszót vagy a hosszú kávét kedvelték, esetleg instant kávét fogyasztottak.

A tea hasonló mértékben bizonyult kedvező hatásúnak a cukorbetegség megelőzése szempontjából és a rendszeres ivott, koffeinmentes kávé is ugyanolyan mértékben megelőzte a cukorbajt, mint az erős, olasz eszpresszó.

A kutatók számításai szerint minden, naponta elfogyasztott kávé vagy tea átlag hét százalékkal csökkentette a cukorbetegség kockázatát, és azoknak volt a legjobb esélye, akik naponta négyszer kávéztak.

Rachel Huxley hangsúlyozta, hogy a cukorbaj megelőzése szempontjából nem a koffein, hanem a kávéban és a teában lévő antioxidánsok (flavonoidok) játszhatnak szerepet.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 
 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák