Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 17°C / + 20°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A kevés alkohol csökkenti a vérnyomást

Forrás: MTI
2010. 03. 29. 11:30:00

Kutatások alapján a fiatalkori mérsékelt alkoholfogyasztás kedvező hatással van a vérnyomásra.

A több mint 20 évet felölelő vizsgálat szerint ritkábban lett magas vérnyomása azoknak az amerikai nőknek, akik ifjú korukban mérsékelten fogyasztottak alkoholt, azokhoz képest, akik egyáltalán nem ittak - olvasható az American Journal of Epidemiology című tudományos folyóiratban.

Az már régóta ismert, hogy alkoholfogyasztás után nő a vérnyomás első értéke, a szisztolés nyomás. Kutatók néhány éve közölték azokat az adatokat, melyek japán irodai dolgozók négy éven át tartó megfigyeléséből eredtek. Kiderült: aki többet ivott, annak arányosan nőtt a vérnyomása.

Az is tény viszont, hogy gyakran mutatkoznak egyéni különbségek: másképp reagáltak az alkoholra a fehérbőrű és a színes bőrű emberek. Amerikai kutatók éppen ezért vizsgálták a sokakat érdeklő kérdést egy olyan tanulmány részeként, amely a koszorúér-betegség kifejlődésével foglalkozott.

A vizsgálat teljes címéből képzett betűszó alapján CARDIA néven ismert tanulmány 1985-ben indult. Az önként jelentkező, legkülönbözőbb bőrszínű, 18-30 éves nők és férfiak a vizsgálat kezdetén teljesen egészségesek bizonyultak és igen részletes kérdőíven írták le életmódjukat, szokásaikat.

A csaknem ötezer résztvevőből az évek alatt minden harmadik-negyedik küzdött magas a vérnyomással. Az alanyok a két évtized során hét alkalommal kerültek részletes vizsgálatra, megmérték a testsúlyukat, testmagasságukat, vérnyomásukat és kitöltötték a életmódjukra, étkezésükre vonatkozó kérdőívet, amelyen szerepeltek az alkoholfogyasztásra vonatkozó kérdések is.

A válaszokból az derült ki, hogy az alkoholmentesen élő nőkhöz képest az alkoholt mérsékelten fogyasztó hölgyeknél ritkábban alakult ki magas vérnyomás betegség. Az érdekes megfigyelés azonban csak a fehérbőrű, európai-amerikai nőkre volt igaz: a színes bőrű asszonyokat az alkohol fogyasztása nem védte meg a vérnyomás emelkedésétől.

Az eredmény egyezik két, átfogó tanulmány korábbi adataival, amelyekben szinte csak fehérbőrű amerikai nők vettek részt, ezért ezt a megfigyelést a kutatók ilyen szempontból nem értékelhették. A szeszes italok mérsékelt ivása azok szerint a kutatások szerint is csökkentette a vérnyomás-emelkedés későbbi esélyét.

A CARDIA vizsgálatban a statisztikai értékelés során azzal is foglalkoztak, hogy az iskolázottságnak vagy a foglalkozásnak van-e szerepe a fiatalkori alkoholfogyasztás vérnyomás-emelkedés elleni védő hatásában, de ilyen összefüggés nem derült ki.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 

Cikkek a témában

Hasonló betegségek

 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák