A kevesebb só életmentő lehet
Napi 3 grammal kevesebb só bevitelével 66 ezer szélütést, 99 ezer szívrohamot és 92 ezer más hátterű halálozást lehetne megelőzni az Egyesült Államokban - közölték szerdán a Kaliforniai Egyetem kutatói.
Az amerikai népesség haszna a napi 3 gramm só elhagyásából akkora lenne, mintha 50 százalékkal csökkenne a dohányzás - mondta Kirsten Bibbins-Domingo, a New England Journal of Medicine (NEJM) című egészségügyi folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.
A só hozzájárul a magas vérnyomás és a szívbetegségek kialakulásához. Az Egyesült Államokban a férfiak átlagosan napi 10,4, a nők 7,3 gramm sót fogyasztanak. Ezt a mennyiséget 75-80 százalékban feldolgozott élelmiszerekkel veszik magukhoz.
A kutatók számításai szerint minden gramm sócsökkentés 11-23 ezer szélütést, 18-35 ezer szívrohamot és 15-32 ezer bármilyen más okból bekövetkező halált előzne meg. Az egészségvédő hatás leginkább a nőkre érvényes.
A tanulmány szerzői azt javasolják, hogy a szövetségi kormány támogassa anyagilag is a sócsökkentési programot, mert az megtérülne az egészségügyi kiadásokon való megtakarításokból.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Használjunk kevesebb sót!
- Sósvizes inhalálás segít megelőzni a náthát
- Sikeres kampány a mértéktelen sófogyasztás ellen Portugáliában
- A só boldoggá tesz
- Túl sok sót esznek az amerikaiak
- Harcot hirdettek a túlzott sózás ellen Portugáliában
Hasonló betegségek
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek
- A diabétesz növeli a születési rendellenességek kockázatát
- A szájrák kockázatát növelheti a bor
- Vérnyomáscsökkentő a lila burgonya
- Az antipszichotikumok negatív hatással vannak az anyagcserére
- Fertőzésként terjed a testben az Alzheimer-kór