A könnyű bor segít a daganatos betegségek megelőzésében
A mérsékelt alkoholfogyasztás jót tesz a szívnek, de ha kisebb alkoholtartalmú bort iszunk, akkor a rosszindulatú daganatok kockázatát is csökkenthetjük. A könnyű borok jótékony hatásáról a World Cancer Research Fund (WCRF) legújabb közleménye számol be.
Évek óta több tudományos vizsgálat igazolta, hogy a rendszeres, de csupán főétkezésekhez fogyasztott, egy-egy pohár bor csökkenti a szívinfarktus kockázatát. Más vizsglati adatok viszont azt bizonyították, hogy az alkohol többféle rosszindulatú daganat esélyét fokozza.
A rákkutatók legújabb tanulmányukban most azt hangsúlyozzák, hogy ha az erősebb borok helyett alacsonyabb alkoholtartalmú borra térünk át, lényegesen kisebb a rákbetegség veszélye. Az alkohol fogyasztása főleg a vastagbéldaganat gyakoribb előfordulását okozza, de az emlőrák esélyét is növeli.
Az Egyesült Királyságban a borivás szokásának elterjedése az utóbbi évtizedekben a rákkutatók szerint évente 30.000-40.000 rosszindulatú megbetegedést okozhat. Ennek jelentős része vastagbélrák és a szakemberek azt gondolják, hogy az emésztőrendszer rosszindulatú daganatos betegségeinek gyakoriságát a könnyebb borokra áttérés mérhetően csökkenthetné.
A mérsékelt alkoholfogyasztás férfiak esetében napi két borospohárnyi italt jelent, a nőknek ennek a fele javasolt. Rachel Thomson és munkatársai hangsúlyozzák, hogy ha valaki a 14 százalék alkoholt tartalmazó ausztrál chardonnay helyett valamilyen könnyű, 10 százalékos német rizlingre tér át, határozottan jót tesz az egészségének. Számításaik szerint ezzel a bélrák kockázata hét százalékkal lesz kisebb.
"Ha az Egyesült Királyságban mindenki, aki töményebb bort iszik, átváltana a könnyebb borokra, évente sok száz rosszindulatú daganatot lehetne megelőzni" - mondotta a munkacsoport vezetője. "Jó volna elérni, hogy a bevásárlóközpontok, az éttermek és egyéb vendéglátóhelyek figyelembe vennék ezt a szempontot is, olyan borválasztékot kínálva, ami lehetővé teszi az egészségesebb borfogyasztást".
A WCRF szakértői szerint ez a tanács nem csak a borra, hanem minden szeszfélére vonatkozik. Az is kiderült, hogy tanulmány megjelenése után a sok alkoholt tartalmazó argentin, chilei és ausztrál borok forgalma érezhetően csökkent.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Árt a fogaknak a fehérbor
- Vörösborral a gyulladások ellen
- A mértékletes borfogyasztás csökkenti az Alzheimer-kór kockázatát
- A hosszú élet titka: kevés bor és hús, sok zöldség és gyümölcs
- A vörösbor élettani hatása még kedvezőbb, mint eddig hitték
- Fél pohár bor étkezéskor, hosszabb élet
- A dió, a bor és a grapefruit is hatásos lehet a rák megelőzésénél
- Már egy pohár bor is védhet a nyelőcsőrák ellen
- A vörösbor fogyasztása mégsem csökkenti a mellrák kockázatát
- A csokoládé és a bor okosít
- Kitolódott a gyermekvállalás időpontja
- Az agresszív emlőrák legyőzhető cinkkel
- Diéta alatt is engedélyezett a torta
- A főtt paradicsom segít megállítani a rákos sejteket
- Világítanak a daganatsejtek a folyadékbiopsziától
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek