A kurkuma késlelteti a májbetegségek kialakulását

A kedvelt fűszerkeverék, a curry egyik alkotója, a kurkuma késlelteti a májkárosodást, illetve a májzsugort - közölték osztrák kutatók szerdán.
A British Medical Journal csoporthoz tartozó Gut című szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint a kurkumával fűszerezett eleséggel táplált egereknél csökkentek azok a gyulladások, amelyek a májsejtek károsodását okozzák.
Korábbi kutatások is jelezték már, hogy a curry és a kurkuma jellegzetes élénksárga színét adó vegyület, a kurkumin gyulladást gátló és antioxidáns tulajdonságokkal bír. Egyes tanulmányok arra is utaltak, hogy rákellenes hatása lehet, csökkenti a meglévő tumor méretét, illetve ritkábban alakul ki daganatos betegség azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak kurkumin tartalmú ételt.
A grazi orvosi egyetem kutatói Michael Trauner vezetésével két olyan állapotnál vizsgálták a kurkumin hatását, amelyben az epe tartós pangásával járó epeúti problémák, majd a májsejtek gyulladása miatt hosszú távon súlyos májkárosodás és májzsugor alakul ki. Az egyik esetben az epevezeték meszesedéshez vezető gyulladásáról van szó, a másik állapot pedig az úgynevezett elsődleges epeúti hegesedés. Mindkét állapotot genetikai hiba vagy autoimmun betegség is elindíthatja, az epevezetékben gyulladás keletkezik, emiatt hegesedik, majd elzáródik.

A kutatók krónikus májgyulladásos egerektől származó szövet- és vérmintákat vizsgáltak. Az állatokat a kísérletben négy, illetve nyolc hétig olyan étrenden tartották, amelyben kurkumint adtak ételükhöz. Az elemzett minták összehasonlítása után megállapították, hogy a kurkumin jelentősen csökkentette az epevezeték elzáródását, mérsékelte a májsejtek károsodását azáltal, hogy beavatkozott a gyulladásos folyamatokba.
A kutatók úgy vélik, annak ellenére, hogy tanulmányuk még kezdeti szakaszban van, azt már megmutatta, hogy a kurkumin a gyulladásos folyamat több, különböző részét megcélozza és eredményesen befolyásolja.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye
- A zene a csecsemőket is fejleszti
- Miért működnek a bűvész trükkök?