Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 17°C / + 20°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A magas vérnyomásban szenvedőknek nem tesz jót az alkohol

Forrás: MTI
2010. 08. 25. 15:30:00

A mértékletes alkoholfogyasztás védi az ereket, de akinek magas a vérnyomása és időnként vedeli a szeszt, annak életkilátásai igen rosszak. A tudományos megfigyelés Dél Koreából származik.

A rendszeres, de igen mérsékelt alkoholfogyasztás szívvédő hatású. Ezt sok, jól ellenőrzött megfigyelés igazolja és ezzel magyarázzák a sokat idézett francia paradoxon jelenséget is. Ennek az a lényege, hogy noha a franciák sok telített zsír esznek, vérzsírszintjük kedvezőtlenebb, mint számos környező országban, a helyi vörösbort kortyoló Frankhonban mégis sokkal kevesebben halnak meg koszorúér-betegségben, mint több más európai országban.

A nagyivás szokása is sokfelé elterjedt, sőt az újabb statisztikák szerint világszerte mind gyakoribb. Egyelőre nincs egységes meghatározása, de legtöbbször az amerikai definíciót használják. Eszerint nagy ivászat az, ha férfiember két órán belül öt vagy több, átlagos italt tölt magába, a nők esetében az adag négy vagy több ital.

A legtöbb nagyivó Európában a statisztikák szerint Dániában található, ahol a 15-16 éves fiatalemberek 60 százaléka tartozik ide, a legkevesebb Törökországban, ahol legfeljebb 15 százalék. Úgy tűnik, hogy Dél-Korea területén ez komoly társadalmi gond, mert az ott dolgozó kutatók Dzse Vung Szull vezetésével két évtizeden át figyelték 6100 férfi és nő egészségi állapotának alakulását.

A vizsgálati alanyok a mezőgazdaságban dolgoztak. Átlagos életkoruk 55 év volt. Saját bevallása alapján a férfiak 15 százaléka volt nagyivó, három százalék pedig a súlyos alkoholista kategóriába tartozott. Önbevallás szerint a nők közül egy százaléknál kevesebb ivott ilyen mennyiségben alkoholt.

A kutatók a szakirodalomban sok, egyedi leírást, megfigyelést találtak, de ilyen, hosszú időre kiterjedő vizsgálatot nem leltek, ahol a nagyivás és a szív- és érrendszeri betegségek közötti, lehetséges összefüggést tanulmányozták volna.

Azokhoz képest, akiknek a vérnyomása normál értéken volt és nem is ittak, a magas vérnyomású alkoholisták szív- és érrendszeri halálozása háromszorosára nőtt. Ha alkalmanként hatnál több italt fogyasztottak, a halálozás esélye négyszeresre emelkedett. Ha ivászat közben 12 ital, vagy még több volt az adag, a halálozás kockázata tizenkétszeresnek bizonyult.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 

Cikkek a témában

Hasonló betegségek

 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák