Hőmérséklet:
Fronthatás:
- 10°C / - 4°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A mediterrán étrend a gyomorrák kockázatát is csökkenti

Forrás: MTI
2010. 02. 15. 14:00:00

Sok megfigyelés jelezte, hogy a mediterrán étrend csökkenti a szívinfarktus vagy a szélütés kockázatát, a legújabb tudományos adatok pedig azt igazolják, ez a táplálkozás a gyomorrák kockázatát is csökkenti. Spanyol kutatók tanulmányát az American Journal of Clinical Nutrition közölte.

A Földközi-tenger körül élő népek évezredek óta a környezetükben legkönnyebben elérhető élelmet fogyasztották. A mediterrán étrend azonban csak a II. világháború után vált fogalommá: Ancel Keys amerikai kutató figyelt fel az Olaszország déli részén szokásos étrendre és arra az összefüggésre, hogy ezen a vidéken kevés a szívroham.

Évtizedeken át vizsgálták a mediterrán országokban fogyasztott ételeket és azok jelentőségét a koszorúérbetegség kialakulásának késleltetésére. A szívet védő étrend lényegében sok zöldséget és gyümölcsöt, olívaolajat, sok halat, kevés vörös húst és mérsékelt vörösborfogyasztást jelent.

Carlos A. Gonzalez és munkatársai a gyomor rosszindulatú daganatos betegségeinek előfordulását tanulmányozták tíz európai országban. Az összegyűjtött adatok csaknem félmillió, 35-70 éves nő és férfi részletes étkezési adataira és egészségének alakulására vonatkoztak. A vizsgált személyek étrendjét annak összetétele, elkészítése szerint pontozták, attól függően, hogy az mennyire felelt meg a mediterrán konyhának.

A megfigyelés kilenc évig tartott és ebben az időszakban a vizsgálati alanyok közül 449-nél diagnosztizáltak gyomorrákot. A spanyol munkacsoport azt tanulmányozta, hogy volt-e valamilyen összefüggés a rosszindulatú daganat megjelenése és a mediterrán diéta között.

A statisztikai értékelés egyértelműen mutatta, hogy 33 százalékkal nagyobb esélye volt a gyomorrák kifejlődésére azoknak, akiknek étkezése a legnagyobb mértékben különbözött a mediterrán szokásoktól.

A kutatók által 18 ponttal értékelt táplálkozási jellegzetességek alapján minden egyes pont, amely a mediterrán diétának megfelelt, öt százalékkal csökkentette a gyomorrák kockázatát. "Ez azt jelenti, hogy étkezési tanácsadással jelentősen csökkenthető ennek a daganatnak a veszélye" - mondotta a vizsgálat vezetője.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 
 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák