A mellrák ellen nem véd a szója
Egy új kutatás szerint a szójás étrend-kiegészítők nem védik meg a nőket a mellráktól. Az eredmények egybevágnak a korábbi kutatási anyagokkal, melyek megnézték a szója rákellenes hatásait. Erről Dr. Seema Khan számolt be, a Northwestern Egyetem rákközpontjának sebész professzora. A kutatásban 98 nő vett részt, akik véletlenszerű kiválasztás alapján kaptak kevert szója izoflavont vagy placebot. Az izoflavonok a szójatartalmú ételek egyik összetevői, melyekről úgy tartják, hogy ösztrogéngátló hatásúak (az ösztrogén sok melldaganat-típus kialakulásáért tehető felelőssé). Hat hónap elteltével a kutatók megmérték a Ki-67 szintjét a nők bizonyos rákos sejtjeiben. A Ki-67 fehérjemarker jelzi a daganatsejt növekedését.
Összességében nem mutatkozott különbség a marker szintjében a szójaterméket és a placebot szedő csoprot között. A változókor előtt levő nők esetében azonban a Ki-67 szintje 1,71-ről 2,18-ra emelkedett azok körében, akik szójás készítményt szedtek, ami arra utal, hogy a termék akár káros hatású is lehet, derült ki a Cancer Prevention Research című folyóirat cikkéből. "Ez egy kisebb kutatás volt, mégis óvatosságra int" - jegyezte meg Khan. „Csak az egyszerűség kedvéért: a táplálék-kiegészítők nem élelmiszerek. Habár a szójaalapú ételek jótékony hatásúnak tűnnek, ugyanezt nem tapasztaljuk a növény izolált összetevőit felhasználó készítményeknél, így nem valószínű, hogy megéri őket tovább vizsgálgatni."
Egy másik szakértő azonban felhívta a figyelmet a kutatás korlátaira. Dr. Patrick Borgen, a Maimonides Rákközpont (New York City) igazgatója figyelemfelkeltőnek és jól kivitelezettnek nevezte Khan munkáját. Szerinte azonban maradtak még bizonytalan pontok. Számít például az is, hogy a vizsgált rákos szövet a mell melyik részéből származott, mert a daganat eltérően fejlődik a különböző területeken. Továbbá más kockázati tényezők is hozzájárulhatnak a megbetegedéshez, többek közt az étrend, az alkoholfogyasztás vagy a stressz, ezeket pedig kivételesen nehéz rögzíteni az ilyen kutatások esetén. Végül hozzátette azt is, hogy nagyon nehéz előre jelezni a Ki-67 teszt során megfigyelt sejtváltozások hosszú távú következményeit.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A szója nem előzi meg a daganat kialakulását
- A szója segít visszaszorítani a rák kialakulásának esélyét
- A szójabab segít elűzni a ráncokat
- A tej és a szója proteinjei csökkentik a vérnyomást
- Hatásosabb a hormonpótlás, mint a szójaevés
- Ellenálló génekkel rendelkező szójababot találtak
- Japán tanulmány a szója rákmegelőző hatásáról
- A halat felválthatja a génmódosított szója
- A szójatej nem óvja a szívet
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye
- A zene a csecsemőket is fejleszti
- Miért működnek a bűvész trükkök?