A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
Egy új kutatás szerint aki kevés időt tölt a napon, nagyobb eséllyel teszi ki magát a stroke veszélyének. „Nagyon sokat hallunk a napsugárzás káros hatásairól, elsősorban a bőrrák kockázatával kapcsolatban. Pedig a nap nem csak veszélyeket rejt magában, éppúgy lehet barát, mint ellenség" - magyarázta Leslie McClure, az Alabamai Egyetem biostatisztikus munkatársa. Kollegáival közösen elért eredményeit az Amerikai Stroke Szövetség New Orleans-i konferenciáján ismertette.
A szakemberek egy éppen most folyó kutatás adatait vették alapul, amelybe több mint harmincezer, átlagosan 45 éves fekete és fehér bőrű embert vontak be. Ők arra a 16 500 alanyra koncentráltak, akiket 2003 és 2007 között figyeltek meg, és nem volt korábban szívbetegségük vagy stroke-juk. A megfigyelés öt éve alatt 351-en estek át közülük stroke-on. McClure és társai azt figyelték meg, az ezt elszenvedők lakóhelyén mennyi volt az elmúlt 15 évben a napsütéses órák száma. Úgy tapasztalták, hogy a legborúsabb területen élők 1,6 százalékkal nagyobb eséllyel estek át a betegségen. Ezen felül a hideg klímájú területen élés szintén növelte a kockázatot.
„Még nem tudjuk pontosan, hogyan is függ össze a stroke és a napfény. Noha már több elmélet is napvilágot látott, a teljes magyarázat még várat magára" - figyelmeztetett a kutató. Ezzel Dr. Larry B. Goldstein, a durhami Duke Stroke Központ igazgatója is egyet értett, aki szerint még további kutatások szükségesek a témában.
„Nem lepett meg a felfedezés, de fontos, hogy meg is tudjuk magyarázni az összefüggést. Valószínűnek tartom, hogy a kevés napsütés okozta alacsony D-vitaminszint is közrejátszhat a jelenségben, de várjunk még egy kicsit a végleges következtetések levonásával" - vélekedett a szakember.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A stroke utáni vérszegénység halálhoz is vezethet
- Az aszpirin nem előzi meg a strokeot
- A memóriaromlás oka lehet a stroke
- Stroke után jó jel a keresztbetett láb
- Robotlábat fejlesztettek ki stroke-on átesett betegeknek
- A stroke kockázatát növelik a közúti zajok
- A rettegett stroke - hogyan ismerheti fel a veszélyt egy laikus?
- B-vitaminnak nem előzhető meg a stroke
- Háromszoros stroke-veszély egy órával alkoholfogyasztás után?
- A migrén duplájára növeli a stroke kockázatot
- A hosszabb séták segítenek megelőzni a stroke-ot
- Minden várakozást felülmúló új terápia - eredményesebb stroke megelőzés kevesebb vérzéssel
- Kisebb lenne a kockázat az időseknél, ha felismernék a stroke jeleit
- A stroke-ot sokszor nem érzékelik az idősek
- A stroke a harmadik leggyakoribb halálok
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye
- A zene a csecsemőket is fejleszti
- Miért működnek a bűvész trükkök?