A paradicsom jótékony hatása
Paradicsomot enni igen egészséges, mert ebben a növényben fordul elő a legnagyobb mennyiségben a legfontosabb antioxidáns, a likopin, és sokféle vitamint, szervezetünk számára létfontosságú elemet is tartalmaz. Amerikai kutatók összefoglaló tanulmányt írtak a paradicsomról, mely az American Journal of Lifestyle Medicine szakfolyóiratban jelent meg.
A paradicsom egyik neve a 17. században még "szerelem almája", latinul poma amoris volt. Megfigyelték, hogy az éretlen paradicsom nagy mennyiségben bódulatot okoz. Ma már tudjuk, hogy ez a zöld paradicsomban lévő szolanin nevű alkaloida hatása, ami érés közben eltűnik.
Peruból származik, ahol gyomnövény, onnan került Mexikóba, majd a spanyolok és a portugálok hozták át kontinensünkre és onnan terjedt szét Európában. Az orvosok érdeklődését az keltette fel, hogy a prosztatarák ritkábban fordul elő Ázsiában, és ennek okát keresve ausztrál és kínai kutatók úgy találták, hogy az ottani ételekből több likopin kerül a szervezetbe.
A likopin és vegyi rokonai, a többi karotinoid vizsgálatok szerint véd a prosztatarák kifejlődése ellen. Minél több karotinoid volt a férfiak étrendjében, annál kisebb volt a rosszindulatú daganat kockázata: volt olyan megfigyelés, hogy ezek a növényi összetevők 82 százalékkal csökkentik a prosztatarák kifejlődésének esélyét.
Néhány éve ugyan egy másik vizsgálat ezt nem tudta megerősíteni, de a paradicsomevés kedvező hatását sok más megfigyelés is leírta. Brill Burton Freeman és Kristin Reimers tanulmányukban száznál is több tudományos közlemény idézésével foglalják össze a paradicsom rendszeres és bőséges fogyasztásának előnyeit.
A rosszindulatú daganatok vagy az érelmeszesedés kifejlődésében az oxidációt előidéző szabad gyökök játszanak alapvető szerepet, és ezt az antioxidáns anyagok gátolják. A likopin az egyik legerősebb antioxidáns. A paradicsom különleges előnye, hogy míg a többi gyümölcsben, növényben lévő antioxidánsok az ételek elkészítése közben jórészt tönkre mennek, a paradicsom likopinje még jobban fölszívódóvá válik.
Néhány éve német kutatók azt találták, hogy azok a korosodó hölgyek, akiknek a bőre több likopint tartalmazott, kevesebb ránccal jelentek meg, mint karotinoidokban szegény bőrű társaik. Ezért is érdemes télen-nyáron sok paradicsomot enni.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt keleten még szakadozott felhőzet lesz az égen, máshol zavartalan napsütés melegíti a levegőt. Délután a napsütést inkább csak keleten zavarja meg kisebb felhősödés, kellemes időre készülhetünk. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban 0, 6 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 17, 20 fok között alakul. Késő este 7, 12 fok lesz. Pénteken számottevő fronthatás nem várható, a frontra érzékenyek is fellélegezhetnek. A légmozgás a szeles napok után végre mérsékelt marad. A hajnali hőmérsékletek...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye
- A zene a csecsemőket is fejleszti
- Miért működnek a bűvész trükkök?