A sok cukor fokozza a magas vérnyomás kockázatát
Azok, akik hozzáadott cukor formájában sok fruktózt fogyasztanak, növelik a kockázatukat a magas vérnyomás kialakulására, derül ki a Journal of the American Society Nephrology (JASN) következõ számában megjelenõ tanulmányból. Az eredmények arra utalnak, hogy a magas fruktóz(cukor)tartalmú ételek visszafogásával csökkenthetõ a magas vérnyomás kialakulásának veszélye.
A magas vérnyomás a leggyakoribb krónikus betegség a fejlett országokban, illetve a fõ kockázati faktora a szív-és vesebetegségek kialakulásának. A kutatók igyekeznek beazonosítani a környezeti tényezõket, és úgy látják, hogy a fruktóz lehet az egyik bûnös. A múlt században drámaian megnõtt az egyszerû cukrok fogyasztása, mellyel a feldolgozott ételek egész hadát azzal édesítik. Ezzel egyidejûleg kétségbeejtõen sok lett a magas vérnyomásban szenvedõk száma is.
Ahhoz, hogy megvizsgálhassák a megnövekedett fruktózfogyasztás vérnyomásra gyakorolt hatását, Dr. Diana Jalal, a Coloradoi Egyetem Denveri Egészségtudományi Központja (University of Colorado Denver Health Sciences Center) munkatársa és kollégái a Nemzeti Egészségügyi és Táplálkozási Felmérés (2003-2006) adatait elemezték. 4 528 felnõtt vett részt a felmérésben, 18 éven felüliek, akiknek kórelõzményében nem szerepelt magas vérnyomás. A résztvevõket az étel-és italfogyasztásukról kérdezték. Dr. Jalal csapata felfedezte, hogy azok, akik naponta 74 grammnál több fruktózt fogyasztottak, azoknál növekedett a magas vérnyomás kockázata. A 135/85 Hgmm-es értékre 26 %-kal, a 140/90 Hgmm-es értékre 30 %-kal, a 160/100 Hgmm-esre pedig 77 %-kal nõtt a kockázat. (A vérnyomás normál értéke 120/80 Hgmm körül van).
"A tanulmányunk beazonosította a magas vérnyomás egyik potenciálisan módosítható kockázati tényezõjét. A jól megtervezett, prospektív, véletlenszerû klinikai tanulmányokat azonban még be kell fejezni, hogy kiderüljön, az alacsony fruktóztartalmú étrenddel megelõzhetõ-e a magas vérnyomás és szövõdményeinek kialakulása." - mondta Dr. Jalal.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul....
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A magas vérnyomás és a táplálékok
- Hatos fogat a magas vérnyomás ellen
- Gyógyító növényekkel a magas vérnyomás ellen
- Magas vérnyomás és a fokhagyma
- A magas vérnyomás, a konyhasó és az ásványi sók
- Hét pontban a magas vérnyomás ellen
- A magas vérnyomás veszélye
- A magas vérnyomás kockázata csökkenthető a délutáni sziesztával
- A sok cukor is elősegítheti a magas vérnyomás kialakulását
- A magas vérnyomás gyógyszeres kezelése
- Egyre több a magas vérnyomásos beteg
- Magas Vérnyomás
- A passzív dohányzás magas vérnyomást okozhat a gyerekeknél
Hasonló betegségek
- Gyakori probléma az alvajárás
- A sok cukor lassítja az agyat
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye