A szója nem előzi meg a daganat kialakulását
A szójában gazdag étrendben megtalálható ösztrogénszerű anyagokat időnként a rák csökkent kockázatával hozzák összefüggésbe, egy új japán tanulmány szerint azonban ez a védelem a gyomorrákra nem terjed ki.
A tokiói Országos Rákkutató Központ kutatói Azusa Hara vezetésével a szójában is megtalálható fitoösztrogének (izoflavonok) hatásait vizsgálták, és kimutatták, hogy nincs különbség a rák kockázatát tekintve azok között, akik a legnagyobb illetve a legkisebb mennyiségű izoflavont fogyasztják. A vizsgálati alanyoktól kérdőív segítségével az 1990-es években tudták meg, mennyi izoflavont fogyasztanak, majd a résztvevőket 2006 végégig utánkövették, és megfigyelték, hányukban alakult ki gyomorrák. Az utánkövetési időszakban körülbelül 1250 résztvevőben alakult ki gyomorrák, de a kutatók nem tapasztaltak különbséget a legtöbb izoflavont és a legkevesebb izoflavont fogyasztók kockázatát illetően.
Az ösztrogén vélhetően védelmet nyújt a gyomorrák ellen, mert a betegség férfiakban sokkal gyakrabban fordul elő, mint a változókoron át nem esett nőkben. Ez arra utalhat, hogy a fiatalabb nők magasabb ösztrogénszintje védelmet nyújt a gyomorrák ellen.
A japán kutatók azonban a gyomorrák kockázatának növekedését mutatták ki azokban a hormonpótló terápiában részesülő nőkben, akik a legtöbb izoflavont tartalmazó étrenden éltek azokhoz képest, akik a legkevesebb ilyen élelmiszert fogyasztották. A hormonterápiában részesülő vizsgálati résztvevők nagyobb valószínűséggel dohányoztak, ittak, és nagyobb eséllyel fordult elő gyomorrák a családi kórtörténetükben, ami a kutatók szerint megmagyarázza az összefüggést.
Hara az American Journal of Clinical Nutrition szaklapban megjelent tanulmányban azt írta, az eredményeket korlátozta a kérdőívek használata, valamint az is, hogy nem tudták számításba venni, vajon az alanyok fertőződtek-e Helicobacter pylori baktériummal, ami szintén összefügg a gyomorrák kockázatával. A gyomorrák másik közismert kockázati tényezője a nagy mennyiségű só fogyasztása.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul....
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Fiatalokat is veszélyeztet a gyomorrák
- A mediterrán étrend a gyomorrák kockázatát is csökkenti
- Feleződtek a gyomorrákos esetek Nagy-Britanniában
- A vegetáriánusokat kevésbé fenyegeti a rák
- Veseelégtelenségben halt meg Napóleon?
- Rosszindulatú daganatok ellen nem véd a fokhagyma
- Gyomorbaktérium segítségével vizsgálták az ősi népvándorlási útvonalakat
Hasonló betegségek
- Gyakori probléma az alvajárás
- A sok cukor lassítja az agyat
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye