A szójatej nem óvja a szívet
Főleg a vegetariánusok vártak a szójatejben lévő különleges fehérjék és növényi ösztrogének fogyasztásától kedvező eredményt olyan szempontból is, hogy így csökkenthető a szívinfarktus esélye. Korosodó nők ilyen irányú vizsgálata azonban nem jelzett semmiféle, kedvező változást a szójatej hatására - adta hírül a Nutrition Research legújabb tanulmánya.
A szójából készült ételek-italok akkor lettek igen népszerűek, amikor a szakemberek ismertették, hogy azokban az országokban, ahol a szója alapvető élelmiszer, ritkább a rosszindulatú daganatok több formája, mint Európában. Főleg a japán és a kínai statisztikák jelezték ezt és világszerte kutatás indult ennek a kérdésnek a vizsgálatára.
A szójatej táplálkozási szempontból nagyon hasonlít a tehéntejhez: fehérjetartalmuk mennyiségileg hasonló, bár összetétele különbözik. Kedvező tulajdonsága, hogy azok számára is biztonságos, akik tehéntej allergiában szenvednek. A szójában lévő izoflavonok pedig biológiailag kedvező hatású molekulák.
Korábban több tanulmány azt jelezte, hogy a szója fogyasztás csökkenti a koszorúér-betegség szempontjából veszélyes vérzsírok szintjét. Ennek alapján ajánlották a szójatartalmú diétát a szívinfarktus megelőzésére is.
Néhány éve 22 nagy vizsgálatból származó tudományos adatok igazolták, hogy a szójának "rossz" LDL koleszterint csökkentő hatása igen szerény, legfeljebb 3 százalék. Kristen M. Beavers és munkacsoportja most azzal foglalkozott, hogyan befolyásolja az érelmeszesedésre jellemző gyulladásjelző és oxidatív stresszre utaló anyagok előfordulását a változó kor utáni, korosodó nők vérében bőséges szójatej ivása a csökkentett zsírtartalmú tehéntejhez képest.
A 31 önként jelentkező nő egy hónapig igen pontosan, az előírásnak megfelelően étkezett. Ennek ellenére a szójatej mérhetően nem csökkentette a vizsgált gyulladásjelzők és stresszanyagok szintjét.
Ezek az eredmények hasonlóak azokhoz, melyek alapján az Amerikai Szív Szövetség szakbizottsága néhány éve már hangsúlyozta, hogy a szójából készült élelmiszerek fogyasztása telítetlen zsírtartalmuk, a bennük lévő rostok, vitaminok és nyomelemek miatt a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése végett ajánlott, de ilyen táplálékkiegészítők, tabletták szedése nem javasolt.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Szapora szívverés kontra koszorúér-betegség
- Természetes antioxidánsokkal a koszorúér-betegség ellen
- Megfelelő táplálkozással a koszorúér betegségek kockázata csökkenthető
- A vastag nyak a koszorúér-betegség fokozott kockázatát jelzi
Hasonló betegségek
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek
- A diabétesz növeli a születési rendellenességek kockázatát
- A szájrák kockázatát növelheti a bor
- Vérnyomáscsökkentő a lila burgonya
- Az antipszichotikumok negatív hatással vannak az anyagcserére
- Fertőzésként terjed a testben az Alzheimer-kór