Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 13°C / + 16°C
nincs front
Időjárás
tovább az orvosmeteorológiához...

A talpfájás okai és gyógyítása

2010. 12. 29 11:00 forrás:
Nyomtatás kedvencekhez
Címkék: talpfájás, gyógymód, trauma, fájdalom
A talpfájás okai és gyógyítása

A talpfájás (talpi fasciitus) gyakori panasz a sportolóknál, de másoknál is. Az ívelt kötőszalagban bekövetkezett gyulladás, amely kiterjed a saroktól a lábujjakig, következménye lehet a rosszul kiválasztott lábbelinek , olyan gyakorlatoknak, amelyek előkészítés nélkül túlzottan igénybe veszik a talpat.

Fő szimptómája a talp belső részén, különösen a sarok táján jelentkező erős fájdalom. Egy amerikai tanulmány szerint, amely a Journal of Bone and Joint Surgery-ben jelent meg, a leghatásosabb ellenszere a nyújtás.

A kutatók 50 pácienssel végeztettek nyújtó gyakorlatokat naponta háromszor 8 héten keresztül. Másik 50-et pedig lökő hullámokkal kezeltek hetente egyszer. A kúra végén a nyújtó gyakorlatokat végzők 65 %-a volt elégedett az eredménnyel, a lökő hullámokkal kezelteknek pedig csak a 29 %-a.

Az ortopédusok szerint a fájdalmat okozhatja a láb rossz felépítése, a lúdtalp, vagy a homorú talp, amely feszültséget generál az izomban és az ínban. Mikrotraumák keletkeznek, amelyek az izom és az ín zsugorodásához vezethetnek.

A fájdalom reggel a legerősebb, majd enyhül, aztán visszajön a nap végén vagy egy hosszabb séta után. Sportolásnál a bemelegítésnél jelentkezik, majd lassan enyhül. A legveszélyeztetettebbek a futók, az ugrók és a labdarúgók. A rosszabbodás elkerülése végett jobb ilyenkor félbeszakítani a sportolást és jeget tenni a fájós részre.

A kíméletes nyújtás és a talp pihentetése enyhíti a fájdalmat, de célszerű alaposabban megvizsgálni az okait. Ha valakinek a talpa anatómiailag hibás, akkor betétet kell viselni, ha az edzés nem megfelelő, azon kell változtatni. Ha a fájdalom marad, legalább egy hétig pihentetni kell a lábat és meg kell vizsgáltatni ekográfiával. Mágneses rezonanciával csak akkor, ha az ekográfia nem ad világos információt. Emellett, ha szükséges, fájdalomcsillapítót is lehet bevenni.

Javasolt nyújtó gyakorlat: egy henger alakú tárgyat tegyünk a talpunk alá és görgessük. Vagy üljünk le a földre nyújtott lábbal, erősítsünk egy szalagot a lábfejen keresztül a talpra és lassan húzzuk magunk felé. Egy-egy helyzetet 10-20 másodpercig kell kitartani. Ez variálható úgy is, hogy a szalagot ráhúzzuk mindkét lábfejünkre és a fájó talpú lábunkat húzzuk a másik irányába. Nyújtott, keresztbe tett lábakkal is megpróbálkozhatunk.

 
 
Részletes keresés Részletes keresés
Orvos kereső
Bagaméri Andrea Szülészet-nőgyógyászat... Bagaméri Andrea Budapest