A tehéntej megvédheti a csecsemőt az allergia kialakulásától
Arra a megállapításra jutottak tanulmányukban izraeli kutatók, hogy hasznos lehet megkóstoltatni a két hétnél kisebb csecsemőkkel a tehéntejet, mert ez megvédheti őket a tej fehérjéivel szembeni allergia kifejlődésétől a későbbiekben.
Az eredmény meglepetésként érte a kutatást vezető Jicak Katzot, az izraeli Tel-Avivi Egyetem munkatársát. Kollégáival azt próbálták ellenőrizni, hogy mennyire helytállók a jelenlegi adatok a tejallergia előfordulási arányára, annak kockázati tényezőit azonban nem keresték.
Vizsgálatukba 13 ezer gyereket vontak be, közülük 66-nál (0,5 százalék) tudták igazolni a tehéntej fehérjéire való allergiát. Amint a Journal of Allergy and Clinical Immunology című szakfolyóiratban megjegyzik a szerzők, ez az arány jóval alacsonyabb a most szokásos becslésnél, amely 1-3 százalék közé teszi a tejallergiás gyerekek hányadát.
Nem találtak kapcsolatot a kutatók a tej- és a szójaallergia között sem, noha egyes korábbi becslések szerint három tejallergiás gyerek közül egynél a szójára való túlérzékenység is fellép. Katz ezért úgy véli, hogy a szója megfelelő helyettesítő lehet a tejallergiás gyerekek számára.
Az elemzés következő megállapítása azonban még ennél is jobban meglepte a kutatókat. Kiderült, hogy azoknál a gyerekeknél, akik 15 napos koruknál később kaptak először tehéntejet, 19-szer gyakrabban alakult ki tejallergia, mint azoknál, akik életük első két hetében megízlelték a tehéntejet.
Gyermekorvosok úgy tartják, hogy a csecsemők gyomor- és bélrendszere nem képes rendesen megemészteni a tehéntejet, ezért nem tanácsolják korai bevezetését a baba étrendjébe. A mostani tanulmány eredménye azonban azt mutatja, hogy előnye is lehet, ha a fiatal csecsemő szervezete találkozik a tehéntejjel, így megelőzhető lehet ugyanis, hogy később a tehéntej fehérjéit idegen anyagként azonosítsa a test, és allergiás reakcióval támadja meg a vélt betolakodót.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul....
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A szabadon tartott tehén teje egészségesebb
- Tévhitek a tejről
- Az anyatej egyes összetevői hatékonyak a rák ellen
- Az új kutatások szerint tejcukor-érzékenyek voltak a skandináv ősemberek
- Anyatejet iszik
- Ha tovább kap anyatejet, boldogabb a gyerek
- A szójatej nem óvja a szívet
- Az anyatej őssejtjei védik a babát
- Ősidők óta iszunk tejet Európában
- Hosszabb életűek a gyerekként sok tejterméket fogyasztók
- Százhatvanmillió éve táplálják tejjel kicsinyeiket az emlősök
- Módosított kecsketej előzhet meg bélrendszeri megbetegedéseket
- Gyakori probléma az alvajárás
- A sok cukor lassítja az agyat
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye