Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 18°C / + 28°C
kettős front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A zsíros lazac védi a szívet

Forrás: MTI
2010. 01. 18. 10:00:00

Ritkábban kerülnek szívroham miatt kórházba azok a középkorú férfiak, akik rendszeresen esznek zsíros halból készült ételeket. Korosodó dán polgárok vizsgálatának eredményeit az European Heart Journal közölte.

A kutatók csaknem négy évtizede figyeltek fel arra, hogy a grönlandi eszkimók ritkán szenvednek koszorúér-betegségben, arrafelé alig van szívinfarktus. A szívgyógyászok szerint ez a halhúsban lévő telítetlen zsírsavak kedvező hatásának tulajdonítható. Az eszkimók után az elméletet japán halászok vizsgálata is megerősítette: a halat ritkán evő halászok között lényegesen gyakoribb volt a szívhalál, mint abban a csoportban, amelyik hetenként többször is evett zsákmányából.

Dán doktorok Lone J. Bjerregaard vezetésével foglalkoztak ezzel a kérdéssel. Dániában 1993-1997 között eredetileg arra gyűjtöttek adatokat, hogy a táplálkozási szokások és a rosszindulatú daganatok megjelenése között van-e összefüggés, de most, csaknem nyolc évvel később azok között, akiknél semmiféle daganatos betegség nem következett be, azt is megvizsgálták, hogy kiknél fordult elő szívroham.

A kutatócsoport 57 ezer dán nő és férfi táplálkozási szokásait szembesítette a megfigyelési idő alatt észlelt szívrohamok gyakoriságával. Az étkezésre vonatkozó, részletes kérdőíveken még arra is voltak adatok, hogy milyen gyakran és milyen halakból készült ennivalókat ettek a vizsgálati alanyok.

A tanulmány önkéntes résztvevőinek életkora 50-64 év között volt. A korszerű szívgyógyászati ellátás eredményeként a szívroham következtében csak kevesen nem kerültek haza élve otthonukba. A vizsgálat fontos eredménye, hogy azok a férfiak, akik gyakran és bőségesen fogyasztottak a zsíros, tengeri halhúsból, sokkal ritkábban kerültek szívinfarktus gyanúja miatt kórházba, mint azok, akik nem szerették a halat.

Ami a férfiak esetében jól kimutatható volt, azt a nőknél nem lehetett bizonyítani. A halat kedvelő hölgyeknél a többszörösen telítetlen zsírsavak bőséges fogyasztása nem védett a szívroham ellen. Ezt a kutatók egyelőre nem tudják megmagyarázni.

A sok olajat tartalmazó kövér halak (hering, makréla, lazac) evésének kedvező hatása a sovány halak (tonhal, szardínia) fogyasztása esetén nem volt tapasztalható. Ez a munkacsoport szerint is további vizsgálatokat igényel.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul.... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 
 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák