Hőmérséklet:
Fronthatás:
- 10°C / - 4°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A csoki segít a szívbetegeknek is

Forrás: MTI
Szerző: NetAmbulancia
2009. 08. 15. 11:07:56
CsokiA szívrohamot túlélők körében a heti kétszer vagy többször csokoládét fogyasztók harmadakkora eséllyel halnak meg szívbetegségben, mint azok, akik egyáltalán nem élnek ezzel az édességgel.
A kisebb mennyiség kisebb védelmet jelent, de még az is több, mint a semmi - állapította meg az a tanulmány, amely szeptemberben jelenik meg a Journal of Internal Medicine című folyóiratban.

Korábbi tanulmányok szoros összefüggést találtak a kakaóalapú édességek és az alacsonyabb vérnyomás vagy a vérkeringés javulása között. Azt is kimutatták, hogy a csokoládé csökkenti a szívproblémával kapcsolatos halálozást az egészséges idősebb férfiaknál és a menopauzán túllévő nők körében.

A stockholmi Karolinska Intézet munkatársa, Janszky Imre által vezetett új kutatás az első, amely kimutatta, hogy a csokoládéfogyasztás segít megvédeni a félelmetes haláltól azt, aki elszenvedett már szívrohamot.

"Nem általában az édességeknek, hanem specifikusan a csokoládénak van ilyen jótékony hatása" - mondta Kenneth Mukamal, a bostoni Beth Israel Deaconess Medical Center munkatársa, a tanulmány társszerzője. "Úgy látszik, a csokoládéban lévő antioxidánsok szolgálnak magyarázattal az életmentő tulajdonságokra" - fűzte hozzá.

Az antioxidánsok azok az összetevők, amelyek védenek az úgynevezett szabadgyökök ellen. Ezek a molekulák idővel felhalmozódnak a testben, és kárt okoznak a sejtekben, továbbá azt feltételezik róluk, hogy szerepet játszanak a szívbetegség, a rák kialakulásában, valamint az öregedés folyamatában.

A tanulmányhoz Janszky és munkatársai az 1990-es évek elején Stockholm megyében 1169, 45-70 év közötti nem-cukorbeteg férfit és nőt követtek nyomon, akik első szívrohamukkal akkoriban kerültek kórházba. A résztvevőket, mielőtt elhagyták a kórházat, kikérdezték a szívrohamot megelőző évekre vonatkozóan étkezési szokásaikról, többek között arról is, mennyi csokoládét fogyasztottak rendszeresen. Három hónappal a kórházból történt elbocsátásuk után orvosi vizsgálaton estek át, majd nyolc évvel később újra megvizsgálták őket. A végzetes szívrohamok előfordulása fordítottan arányos volt az elfogyasztott csokoládé mennyiségével.

A vizsgálatokból az derült ki, a csokoládé a jótékony hatású bioaktív összetevők gazdag forrása.

A vizsgálati eredményeket befolyásoló egyéb tényezőket - alkoholfogyasztás, elhízás, dohányzás - is figyelembe vette.

A csokoládéfogyasztással kapcsolatos eredményeket klinikailag még tesztelni kell - figyelmeztetnek a kutatók.

"Mindezzel együtt óvatosan bánnék a csokoládéval, mert rengeteg túlsúlyos betegünk van" - mondta egy gyakorló háziorvos. "A csokoládé kis mennyiségű fogyasztására azokat biztatom, akik az egészséges édességek iránt érdeklődnek. Azoknál, akik súlyproblémával nem rendelkeznek, és képesek mérsékelt fogyasztására anélkül, hogy elhíznának, nem korlátozom a csokoládéevést" - egészítette ki.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák