A D-vitamin hiány is okozhat magas vérnyomást
A D-vitamin hiánya tizenévesek esetében magas vércukorszintet és magas vérnyomást eredményez, mely súlyos és korai egészségügyi problémákhoz vezethet - állapították meg amerikai kutatók.
A napfény vitaminjának is nevezett D-vitamin elsősorban a csontozat szilárdságáért felelős, ám a legújabb kutatások szerint más jótékony egészségügyi hatásai is vannak. A felmérésben részt vevő fiatalok köréből több mint kétszer nagyobb valószínűséggel volt magas a vércukor-, és vérnyomás szintje azoknak, akiknek a legalacsonyabb volt a D-vitamin szintje.
Ráadásul ezen fiatalok esetében négyszer nagyobb a metabolikus (anyagcsere) szindróma kialakulásának kockázata, mely a magas vérnyomás, a magas vércukorszint, az elhízás és a magas koleszterinszint tünetegyüttesének elnevezése.
További kutatások szükségesek annak megerősítésére, hogy valóban a D-vitamin áll-e az egészségügyi problémák hátterében, illetve, hogy lehet-e csökkenteni a kockázatokat a vitamin beviteli mennyiségének növelésével - közölte Jared Reis, a Johns Hopkins Egyetemen működő Bloomberg School of Public Health szakemberei által végzett kutatás vezetője.
A D-vitamin napfény hatására képződik az emberi szervezetben. D-vitamin forrás lehet még a tej, a lazac és más olajos halak is. Az Amerikai Gyermekorvosok Akadémiájának ajánlása a közelmúltban 400 nemzetközi egységnyire (10 mikrogramm) növelte a gyermekek számára ajánlott napi D-vitamin bevitel mennyiségét, mely négy bögre tejnek felel meg. Vitaminkiegészítők szedését ajánlják azon gyerekek számára, akik ily módon nem jutnak elegendő D-vitaminhoz.
A szakemberek a vérvizsgálatokból kimutatható D-vitamin mennyiségeket használták fel kutatásaik során, és megállapították, hogy szinte egyetlen résztvevőnek sem volt megfelelő a D-vitamin szintje. A fehér bőrű fiataloknak volt a legmagasabb, a fekete bőrűeknek pedig a legalacsonyabb, míg a mexikói-amerikai tinédzsereknél mért értékek a kettő között helyezkedtek el. A szakértők szerint ennek oka az lehet, hogy a világos bőr gyorsabban nyeli el a napfényt, illetve, hogy a fekete fiatalok nagyobb valószínűséggel szenvednek tejcukor-érzékenységtől, ezért ők inkább kerülik a tejivást.
Randal Thomas, a minnesotai Rochesterben működő Mayo klinika szív- és érrendszeri problémákkal foglalkozó intézetének vezetője szerint, a fiatalok D-vitamin hiányáért valószínűleg az egészségtelen étkezési szokások és a mozgásszegény életmód a felelősek. "Amennyiben a fiatalok chipseket és cukros üdítőket isznak, akkor nem jutnak elég D-vitaminhoz" - mondta az orvos.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
- Kitolódott a gyermekvállalás időpontja
- Az agresszív emlőrák legyőzhető cinkkel
- Diéta alatt is engedélyezett a torta
- A főtt paradicsom segít megállítani a rákos sejteket
- Világítanak a daganatsejtek a folyadékbiopsziától
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek