Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 18°C / + 28°C
kettős front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A folsavval dúsított liszt és tészta csökkenti a veleszületett rendellenességek kockázatát

Forrás: MTI
Szerző: NetAmbulancia
2009. 05. 13. 11:56:08
A folsavval dúsított liszt és száraztészta csökkenti a veleszületett szívrendellenességek kockázatát, ami a leggyakoribb fejlődési zavar - jelentették be kanadai kutatók.
Kanadában 1998 óta adalékolják a folsavat kötelezően a liszthez és száraztésztához, ennek következtében Quebec tartományban évente 6 százalékkal csökken a szív fejlődési rendellenességével született gyerekek száma - számoltak be a kutatók a British Medical Journalban.

"Ezek az eredmények alátámasztják azt a feltételezést, hogy a folsav révén megelőzhetők e fejlődési zavarok" - hangsúlyozza Louise Pilote, a montreali McGill Egyetem kutatója.

Jelenleg 67 országban dúsítják a búzalisztet folsavval, közülük 47-ben kötelezően - jegyezte meg a szerkesztőségi cikkben Helena Gardiner, a londoni Imperial College és Jean-Claude Fouron, a montréali CHU Sainte-Justine University Centre kutatója.

A folsav vízben oldódó vitamin, amely elősegíti az egészséges sejtképzést a szervezetben. A terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Szerepe van még a fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében, az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében, de hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez is. Leveles zöldségek, különösen a paraj, a gyümölcsök, a sárgaborsó és a dió tartalmaznak sok folsavat. Dúsíthatják a lisztet, száraztésztát folsavval, de szedhető a vitamin étrendkiegészítőként is.

Ám a dúsított élelmiszerekkel sem jut elég folsavhoz sok asszony szervezete. A kanadai kutatók regisztrálták Quebec tartományban 1990 és 2005 között az összes súlyos szívfejlődési rendellenességgel született gyereket. Mint kiderült, a 1990 és 1998 közötti években nem volt különbség a szív fejlődési rendellenességeivel született gyerekek száma között. Ugyanakkor a folsav hatására 1998 óta évente 6 százalékkal csökkent ezeknek a gyerekeknek a száma.

Mint a kutatók megjegyezték, lehet, hogy a csökkenés szerénynek tűnik, ám figyelembe véve, hogy milyen komplex kezelést igényelnek ezek a sokszor halálos fejlődési rendellenességek, egy kis csökkenés is szignifikánsan kihathat az egészségügyi költségekre.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul.... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák