Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 30°C / + 36°C
nincs front
Időjárás
tovább az orvosmeteorológiához...

A gyümölcscukor is veszélyes

2009. 05. 01 14:16 forrás: MTI
Nyomtatás kedvencekhez
- Sok üdítőitalban szőlőcukor (glükóz) helyett gyümölcscukor (fruktózzal) található. Nemcsak azért, mert olcsóbb, hanem azért is, mert a gyártók úgy gondolják, hogy egészségesebb. Egy új vizsgálat azonban igazolta, hogy a fruktóz veszélyesebb, mint a glükóz, mert a szőlőcukornál is jobban fokozza a koszorúérbetegség kockázatát.
A gyümölcsök édes ízét főleg a fruktóz adja, amely édesebb, mint az emberi szervezetben, a vérünkben keringő, döntően szőlőcukorral azonos vércukor. Ráadásul a gyümölcscukor nemcsak drága gyümölcsökből, hanem olcsóbb mezőgazdasági termékekből, például kukoricából is előállítható.

A fruktózból, mivel édesebb a szőlőcukornál, kevesebbet kell az édesipari árukban használni, hőálló, így sütésre igen alkalmas és a gyümölcscukorral készült sütemény tovább friss marad.

Peter J. Havel és munkatársai 32 túlsúlyos önkéntest toboroztak programjukba, amelynek kezdetén a résztvevők két hétre beköltöztek a Kalifornai Egyetem egyik intézetébe, ahol igen sokrétű vizsgálatokat végeztek velük és rajtuk. Véletlenszerű kiválasztás szerint a csoport egyik fele ezután napi kalóriaigényének egynegyedét 12 hétig olyan üdítőital formájában fogyasztotta el, amelyet vagy tiszta szőlőcukorral, vagy gyümölcscukorral édesítettek.

A következő negyedévben a vizsgálati alanyok otthon éltek, de vizsgálatokra rendszeresen bejártak az egyetemre. A 12. hét végén kétheti megfigyelésre ismét visszatértek a kutatóintézet falai közé, ugyanazokra a vizsgálatokra, amelyeket az első két hétben végeztek rajtuk. Mindkét csoport tagjai egyformán híztak az "üdítőital-kúra" végére, de a kutatók meglepetésére a gyümölcscukorral készült üdítőn élők májműködésében is kedvezőtlen változásokat észleltek.

A még kifejezettebb meglepetést az jelentette, hogy a gyümölcscukor hatására a vizsgálati alanyok vérének "rossz" koleszterinszintje és egy másik, kedvezőtlen vérzsírösszetevő mennyisége megnőtt, ami hosszú távon a koszorúérbetegség kockázatát jelentősen növelte. A fruktózt fogyasztók cukorbetegségre utaló hajlama is fokozódott.

A kutatók hangsúlyozzák, hogy a friss gyümölcs fogyasztásától nem kell tartózkodni, de a cukros üdítők manapság gyakori, szinte mértéktelen fogyasztása nem csak hizlal, de egyéb szempontból is lehet egészségtelen.

 
 
Részletes keresés Részletes keresés
Egészségesek-e az iskolai büfék?
Egy, a Robert Wood Johnson Alapítvány által készíttetett és a JAMA Pediatrics című lapban megjelent tanulmány szerint az amerikai általános iskolákban kisebb a valószínűsége annak, hogy az egészségre káros termékeket árusítsanak a büfékben, amennyiben az adott állambeli vagy iskolai körzetbeli szabályozás vonatkozik ezekre az intézményekre. Mindez azért is igen fontos, mert jelenleg az Egyesült Államok összes általános iskolájának háromnegyede található nem szabályozott körzetekben, államokban.
Orvos kereső
Papp Erika Kórházi szakorvos Papp Erika Mohács