Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 18°C / + 28°C
kettős front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

A helyes táplálkozás csökkenti az időskori vakság kockázatát

Forrás: MTI
Szerző: NetAmbulancia
2009. 05. 15. 09:10:29
Bizonyos ételek csökkentik az időskori vakság kockázatát - hangsúlyozzák legújabb tanulmányukban amerikai kutatók.
A fejlett társadalmakban az időskori látásromlás, látásvesztés egyik vezető oka napjainkban az úgynevezett macula-degeneráció (sárgafolt-elfajulás). A macula lutea (sárgafolt) az ideghártya (retina) középső részét elfoglaló körülbelül 6 milliméter átmérőjű terület az éleslátás helye, amelyet főleg olvasáskor, vagy közeli munka alkalmával használunk.

Több tanulmány is napvilágot látott, amely azt bizonyította, hogy miként befolyásolják az antioxidánsok, vitaminok, valamint a tengeri halban található omega3-zsírsavak a sárgafolt-elfajulást.

Két amerikai kutató viszont - Chung-Jung Chiu és Jean Mayer (Tufts University) 4000 idős ember komplex étrendjét vizsgálta, s felbecsülte az érintetteknél a sárgafolt-elfajulás rizikóját.

A vizsgálat, mint ez várható volt, ismét bebizonyította az antioxidánsok, a vitaminok, valamint az omega3-zsírsavak fontosságát. Így azoknál az időseknél, akik sok leveles zöldséget, így spenótot, brokkolit, valamint C- és E-vitamint, s tengeri halat fogyasztottak, alacsonyabb volt a macula-degeneráció rizikója.

A kutatás azonban kimutatott még egy rizikófaktort, s ez a magas glikémiás indexszel rendelkező élelmiszerek. A glikémiás index (GI) a szénhidráttartalmú élelmiszereknek a vércukorra gyakorolt hatását mutatja ki százalékosan.

"A magas glikémiás indexszel rendelkező élelmiszerek által kiváltott vércukorszint-ingadozás károsíthatja a sárgafoltot" - magyarázta Chung-Jung Chiu,a Tufts University docense.

Ez azért következik be, mert a vércukor vegyi reakcióba lép különböző molekulákkal, így a fehérjékkel és a zsírokkal. Az úgynevezett glikációs folyamat végtermékei a szervezet számára növelik az oxidációs stresszt, ami számtalan betegséghez, így sárgafolt-elfajuláshoz vezet.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul.... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák