A koleszterinszer a prosztatának is jót tehet
A vér koleszterinszintjét csökkentő sztatinok szedése jót tesz a prosztata egészségének is - hangzott el az Amerikai Urológiai Társaság éves találkozóján ismertetett két tanulmányban.
A különféle sztatin hatóanyagokat tartalmazó szerek elsősorban a szívroham és szélütés megelőzésében segítenek azáltal, hogy csökkentik a vérben az érlerakódásokat okozó koleszterin koncentrációját. Egyre több bizonyíték születik mindazonáltal arra is, hogy e szerek a rákos sejtek osztódását is lassítják, sőt egyes ráksejtek pusztulásához vezetnek.
Az Amerikai Urológiai Társaság Chicagóban, április 25. és 30. között zajló éves találkozóján ismertetett tanulmányok szerint a prosztata egészségesen tartásában is segíthetnek a sztatinok. Az amerikai Mayo Klinika munkatársai 2449 férfi egészségi állapotát követték mintegy két évtizeden át. A vizsgálatban résztvevők életkora 40 és 79 év között volt. A kutatás eredménye szerint azoknál, akik sztatinokat szedtek, harmada volt a prosztatarák kialakulásának valószínűsége azokhoz képest, akik nem alkalmaztak ilyen szereket.
A tanulmány arra is rámutatott, hogy a prosztata megnagyobbodása is ritkábban fordult elő a sztatinokat szedőknél: ennek 57 százalékkal volt kisebb az esélye. További jótékony hatást jelenthet, hogy a szereket alkalmazó férfiaknál merevedési zavarok is ritkábban fordultak elő, ami a "rendben tartott" keringéssel függhet össze. Jennifer St. Sauver, a vizsgálat vezetője azonban hangsúlyozta, hogy további kutatásokra van szükség, mielőtt a sztatinokat a férfiaknak urológiai egészségük megőrzésére is javasolnák.
A másik tanulmányt a Duke Egyetem munkatársai végezték; ők 254 olyan férfitől származó tumormintát elemeztek, akiknek prosztatáját rákos elváltozás miatt távolították el. Megállapították, hogy a korábban sztatint szedő férfiak mintáiban 72 százalékkal kisebb volt a gyulladás mértéke, mint a sztatinokat nem szedőknél. A kutatók úgy vélik, a gyulladás gyorsíthatja a prosztatarák kifejlődését, a gyulladás alacsonyabb szintje viszont lassíthatja a tumor növekedési sebességét.
A szakértők üdvözölték az új eredményeket és elegendően ígéretesnek tartják ahhoz, hogy az ilyen jellegű kutatások folytatódjanak - írja a BBC hírportálja.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban kedd délelőtt az ország nagy részén erősen felhős lesz az ég, és többfelé várható eső, zápor. Északkeleten azonban napsütésre számíthatunk, és ott gyorsan melegszik a levegő. Délután dél, délnyugat felől felszakadozik a felhőzet, és időnként kisüt a nap, de szórványosan további eső, zápor, néhol zivatar kialakulhat. Északkeleten pedig a sok napsütést követően ekkor fordulnak elő heves záporok, zivatarok. A szél élénk keleti lesz. Hajnalban 13, 18 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 18, 28 fok között alakul....
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
- Gyakori probléma az alvajárás
- A sok cukor lassítja az agyat
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni
- Biztonság és szex: nem egyenlő az unalommal
- A stroke és migrén a gyerekkorra is visszavezethető
- Öt tipp allergiaszezonra
- Korán felismerhető a terhesség legsúlyosabb szövődménye