Árt a fogaknak a fehérbor
A fehérbor megtámadja a fogzománcot, de a borozás után az erélyes fogmosás a helyzetet tovább ronthatja. A rizling kedvelői számára elszomorító vizsgálati eredmény a Nutritional Research című táplálkozástudományi szakfolyóiratban jelent meg.
Mainz városában a Johannes Gutenberg Egyetem felnőtt emberek kihúzott fogait különböző borokban fürdették 24 órán át, majd mikroszkóppal tanulmányozták azok felszínét, hogy a zománcréteg milyen módon és mértékben változott.
A kutatók figyeltek arra is, hogy senki ne vádolhassa őket bármilyen nemzeti részrehajlással. Nyolc különböző bort használtak a kísérlet során. A fogakra öntöttek német, francia, olasz és spanyol bort, fehéret és vöröset egyaránt.
A mikroszkópos vizsgálat egyértelműen igazolta, hogy a fehér pinot grigio vagy chardonnay sokkal jobban megviseli a fogak épségét megtartó zománcréteget, mint például a vörös szőlőből érlelt merlot vagy claret. A fogászok szerint ez azt jelenti, hogy a fehérborok rendszeres fogyasztása következtében a fogak lényegesen érzékenyebbé válnak a hidegre vagy melegre.
A bor érettsége, származási helye vagy maga az alkoholtartalom a kedvezőtlen hatást nem befolyásolta. A zamatos folyadék savtartalma a bűnös. A mérések azt bizonyították, hogy egy napig áztatva a fogakat fehér borban, a zománcban lévő kalcium és foszfor károsodik, nem csupán a felszínen, hanem 60 mikrométer mélységben is.
A fogak szempontjából legveszélyesebb bornak a rizlinget találták, míg a vörösborok közül fogkíméletben a pinot noir járt az élen. Az a fölismerés még tovább bonyolítja a helyzetet, hogy borozás után az erélyes fogmosás egyáltalán nem szerencsés lépés. A fogkefe okozta mechanikus terhelés csak fokozza a bor károsító hatását.
Szerencsére van segítség. Ha valaki továbbra is a fehér bort szereti és ragaszkodik hozzá, az iszogatás közben időnként rágcsáljon néhány falat sajtot. A sajtok gazdag kalciumtartalma ellensúlyozza a borban lévő savak fogzománcot károsító tulajdonságát. A fogorvosok fölhívják a figyelmet arra, hogy a borkóstolás tudósai borozgatás idején egyébként is ajánlják sajtfogyasztást.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban szerda délelőtt a változó felhőzet mellett több-kevesebb napsütésre mindenütt számíthatunk. Délután a néhány órás napsütés mellett szórványosan fordul elő heves zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 12, 17 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 22, 27 fok között alakul. Késő este 16, 21 fok lesz. A ciklon elvonulása után szerdán a frontális tünetek megszűnnek, a frontra érzékenyek fellélegezhetnek. Reggel az ország nagy részén igen párás lesz a levegő, napfelkelte környékén ezt még nyirkosságnak...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Vörösborral a gyulladások ellen
- A mértékletes borfogyasztás csökkenti az Alzheimer-kór kockázatát
- A hosszú élet titka: kevés bor és hús, sok zöldség és gyümölcs
- A vörösbor élettani hatása még kedvezőbb, mint eddig hitték
- Fél pohár bor étkezéskor, hosszabb élet
- A dió, a bor és a grapefruit is hatásos lehet a rák megelőzésénél
- Már egy pohár bor is védhet a nyelőcsőrák ellen
- A vörösbor fogyasztása mégsem csökkenti a mellrák kockázatát
- A csokoládé és a bor okosít
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is
- Fertőzésveszélyes a halpedikűr
- Oxitocin orrspray az autizmus ellen
- Gyakori probléma az alvajárás
- A sok cukor lassítja az agyat
- A reggeli rántotta kitart délig is
- Veszélyes lehet a szociális jetlag szindróma
- A hormonális fogamzásgátlók növelik a vérrög kialakulásának esélyét
- Kisebb súlyokkal is hatékonyan lehet erősíteni