Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 3°C / + 11°C
gyenge hidegfront
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

Az anyatej őssejtjei védik a babát

Forrás: MTI
2009. 11. 26. 10:00:00

Az anyatej kulcsfontosságú a babák fejlődéséhez és egészségéhez, de hamarosan nélkülözhetetlen kutatási alap válhat belőle. Ausztrál kutatók ugyanis kiderítették, hogy őssejteket tartalmaz.

Összesen három sejttípust sikerült azonosítaniuk a perthi székhelyű nyugat-ausztráliai egyetem kutatóinak. Ez egyedülálló, hiszen semelyik másik sejtcsoportosulás nem tartalmaz egy típusnál többet - közölte Mark Cregan orvosigazgató, a kutatás vezetője egy minapi csecsemőfejlődési UNICEF-kongresszuson.

A felfedezés teljesen véletlenül történt. A kutatók a gyermekegészségügyi tanulmányaikhoz anyatejet vizsgálták mikroszkóp alatt, akkor bukkantak rá a feltűnő sejtalakokra. További elemzések kimutatták, hogy ezek a sejtek átváltoztathatók más sejttípusokká, tehát újra lehet őket programozni - írja a Die Welt című német lap internetes kiadása.

Cregan azt reméli, hogy e tudás birtokában megadatik a lehetőség, hogy számos súlyos betegséggel szemben új terápiákat lehessen kifejleszteni. A kutató meggyőződése, hogy az elkövetkezendő öt éven belül forradalmi áttörések következhetnek be a gerincvelő-sérülések, a cukorbetegség vagy a Parkinson-kór kezelésében.

Brit kollégái korántsem ennyire derűlátóak. Chris Mason, a londoni University College orvoskutatója azt nyilatkozta az Independent című brit lapnak, hogy az anyatej őssejttartalma még rég nem garancia a rutinkezelések létrejöttére.

Az anyatej azonban az őssejtterápia kifejlesztése nélkül is nagyban hozzájárulhat az emberi egészséghez. A kutatók remélik, hogy a tej számos összetevőjének felfedezése fokozza majd az anyák szoptatási készségét. Az ausztrálok ugyanis nemcsak őssejteket találtak, hanem az immunrendszer fontos összetevőit is, amelyek túlélik a baba hosszú emésztőrendszerét. Cregan szerint ezek az anyagok még fiatalkorban is meghatározzák a fejlődést, védőfunkciójuk pedig egészen a felnőttkorig elkísér minket.

Az egészségügyi világszervezet, a WHO a csecsemők számára kizárólag anyatejes táplálást javasol az első hat hónapban. Csak ezt követően lépnek be a baba étrendjébe a pürék, de ezzel párhuzamosan, amíg lehetséges, ajánlott folytatni a szoptatást egészen a gyermek kétéves koráig, feltéve, hogy mind a gyermek, mind az anya szeretnék ezt.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban csütörtök délelőtt a reggeli ködfoltok feloszlása után délen zavartalan napsütésre számíthatunk. Északon is eleinte kisüt a nap, később azonban fokozatosan befelhősödik az ég. Délután a déli megyékben eleinte folytatódik a napsütés. Észak felől azonban egy hidegfront felhőzete éri el hazánkat, amelyből késő délután északon, estétől pedig már délen alakul ki csapadék. Az eső, zápor mellett északkeleten és a magasabb hegyekben havas eső, havazás sem kizárt. Nagyobb mennyiségű csapadék inkább csak északkeleten... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 
 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák