Az ókori egyiptomban egészségtelenül étkeztek

Az óegyiptomi isteneknek felajánlott étkek nem a hallhatatlanságot, hanem a korai halált eredményezték - derült ki egy angliai kutatásnak köszönhetően, amelynek eredményeit a Lancet brit orvosi hetilapban közölték.
A szentélyek falán olvasható feliratok legújabb fordításából megtudható, hogy a templomokban napjában háromszor pazar lakomát szolgáltak fel az isteneknek. És hogy az istenek által "meghagyott" étkek ne vesszenek kárba, a takarékos papok hazavitték a "maradékot", hogy családjuk körében fogyasszák el őket - olvasható a The Daily Telegraph online kiadásában.
Az istenek "étrendjében" marhahús, szárnyas, kenyér, zöldség, gyümölcs, torták, bor és sör szerepelt. Az ételek többsége telített zsírokat tartalmazott nagy mennyiségben. Napjainkban az ilyeneket a junk food (vacak, értéktelen étel) kategóriájába szokás sorolni.
Az általánosan elterjedt libahús az energia-bevitelt 63 százalékát a zsír által biztosította, amelynek 20 százaléka telített. A papok ráadásul olyan típusú kenyeret fogyasztottak, amelyet zsírral, tejjel és tojással "dúsítottak", állati zsiradék felhasználásával készültek a torták és sütemények is. Igen magas volt a sóbevitel, amelyet az élelmiszer tartósításához használtak fel nagy mennyiségben.
Az alkoholfogyasztás mértéke, amely megemeli a vérben az infarktus egyik rizikótényezőjének tekintett triglicerid szintjét, szintén meghaladta a napjainkban elfogadható szintet.
Ez a bőséges táplálkozás nagyban különbözött az átlag egyiptomiak mértékletes, főleg növényi táplálékokból álló diétájától. Az "eredmények" nem maradtak el: a Manchesteri Egyetem kutatói 22 magas rangú óegyiptomi múmiáját vetették alá komputertomográfiai (CT) vizsgálatnak - tizenhatnál sikerült kimutatni a szívet és az artériákat, közülük kilencnél pedig felfedezték az érelmeszesedés tüneteit.
A papok artériáinak és szívének állapota megmagyarázhatja, hogy az ókori Egyiptom elitje miért számíthatott olyan alacsony élettartamra: mindössze 40-50 évben reménykedhettek.
"Egyértelmű a kutatás üzenete: az isteneknek való táplálkozásért az egészségünkkel fizethetünk. Az érelmeszesedés nem a modern korunk átka, a problémát már az ókori civilizációk is ismerték" - hangsúlyozta a kutatásokat irányító Rosalie David professzor.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Kitolódott a gyermekvállalás időpontja
- Az agresszív emlőrák legyőzhető cinkkel
- Diéta alatt is engedélyezett a torta
- A főtt paradicsom segít megállítani a rákos sejteket
- Világítanak a daganatsejtek a folyadékbiopsziától
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek