Csökkentheti az agyvérzés kockázatát a magnéziumban gazdag étrend
Egy mintegy negyedmillió ember adataiból készített nemzetközi elemzés kiderítette, hogy a magnéziumban gazdag leveles zöldségek, diófélék és hüvelyesek fogyasztásával csökkenthető az agyvérzés kialakulásának veszélye.
Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent kutatás szerzői óvva intenek attól, hogy mindenki tömje tele magát magnéziumos étrend-kiegészítőkkel, mert munkájuk csak erre az egy nyomelemre koncentrált, de az eredmények lehet, hogy másnak tulajdoníthatók. „Az ételekből származó magnézium bevitt mennyisége fordított arányban áll az agyvérzés kockázatával” – magyarázta az elemzés vezetője, Susanna Larsson, a svéd Karolinska Intézet professzora.
Larsson munkatársaival átfésülte az elmúlt 45 év adatbázisait, hogy olyan kutatásokra bukkanjon, melyek azt vizsgálták, hogy mennyi magnéziumot vittek be az emberek a szervezetükbe, és hányan kaptak időközben agyvérzést. A legutóbbi 14 év hét kutatása során az Egyesült Államokból, Európából és Ázsiából mintegy 250 000 ember adatait vették figyelembe, akiket átlagosan 11,5 évig követtek nyomon. Közülük 6500 (azaz 3 százalék) szenvedett agyvérzést a nyomonkövetési időszakban. Ahányszor plusz 100 milligramm magnéziumot fogyasztottak el, annyiszor 9 százalékkal csökkent az általában vérrög által kiváltott szélütés kockázata. A felmérésben résztvevő amerikaiak átlag napi 242 mg magnéziumot fogyasztottak el egy nap. A 31 év feletti nőknek 320 mg, a férfiaknak 420 mg a napi javasolt mennyiség.
A legtöbb vizsgált kutatási anyag lehetővé tette egyéb faktorok rögzítését, mint például a családi anamnézisét. Larsson azonban elmondta, nem tudták biztosan megállapítani, hogy más tényezők részben vagy egészben magyarázhatják-e az eredményeket. Több, mélyebbre ható kutatás szükséges ahhoz, hogy kijelenthessék, valóban a magnézium csökkentette az agyvérzés kockázatát. Más szakértők szerint az eredmények egybecsengenek a diétás javaslatokkal. „Ez a fajta étrend gazdag gyümölcsökben, zöldségekben és magvakban, melyek nátriumtartalma alacsony, viszont sok bennük a kálium és a magnézium” – mondta Larry Goldstein, aki a durhami Duke Egyetem Kórházának Stroke Centrumát vezeti. „Ismét az étrend teljességén van a hangsúly, nem annak egyedi összetevőin.”
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban csütörtök délelőtt több órára kisüt a nap, észak felől azonban egy hidegfront szakadozott felhőzete már érinti az országot. Legfeljebb néhol fordulhat elő zápor, zivatar. Délután egyre többfelé tornyosulnak gomolyfelhők, amelyekből záporok, zivatarok alakulhatnak ki. Főként délen és nyugaton van esély heves, felhőszakadással, jégesővel kísért zivatarokra. Csapadék legkisebb eséllyel az északkeleti országrészben várható. A szél élénk északi lesz. Hajnalban 12, 17 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 23,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is