A rizs koleszterincsökkentő hatásáról
Vannak, akik emelkedett vérkoleszterin szintjük csökkentésére a jól bevált gyógyszereket mellékhatások miatt nem szedhetik, de áttérhetnek olyan kosztra, amely erre is jelent megoldást. A biztató hírt bizonyító vizsgálat eredményeit az Annals of Internal Medicine tudományos folyóirat közölte.
Leírások szerint a kínai orvoslás egy évezrede alkalmazza különféle betegségek kezelésére. David Becker amerikai szakorvos a betegeitől hallotta, hogy a "rossz" koleszterin csökkentésére alkalmazott, egyébként igen hatásos gyógyszert, a sztatin tablettát nem szedték tovább, mert kellemetlen mellékhatást, izomfájdalmakat tapasztaltak.
A laboratóriumi mérések viszont azt mutatták, hogy koleszterin vérszintjük nem emelkedett, a tabletták bevételének abbahagyása ellenére sem. Kiderült: ezek a betegek hallottak arról, hogy már voltak olyan vizsgálatok, amelyek szerint a vörös rizs rendszeres evésével a vérkoleszterin csökkenthető. A gyógyszerről tehát vörös rizs fogyasztására tértek át - és igen eredményesen.
Becker és munkacsoportja ezért megvizsgált 62 olyan beteget, aki a sztatin gyógyszer okozta izomfájdalmak miatt nem kívánta a további kezelést. Véletlenszerű kiválasztás alapján a csoport egyik fele naponta 1800 milligramm vörös rizst evett az egyébként is igen egészséges, mediterrán étrend részeként, a többiek fél éven keresztül csak a mediterrán diétát fogyasztották - vörös rizs nélkül.
Valamennyi vizsgálati alany rendszeres testmozgást végzett, és relaxációs kezelést is kapott. Már három hónap után a vörös rizzsel kezelt csoportba tartozó személyek "rossz" LDL-koleszterin szintje jelentősen alacsonyabb lett, mint a másik csoport tagjaié.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a vizsgálatban pontosan ismerték a vörös rizs adagját és minőségét, a kereskedelemben kapható ételek hatóanyagtartalma azonban kiszámíthatatlanul különbözhet. Szerintük mielőtt általánosan használnák koleszterin csökkentésre, szükséges volna, hogy az illetékes hivatal pontosabban ellenőrizze a táplálék-kiegészítők vagy bioételek összetételét.
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük regisztráljon!
Keresés
- A természet Don Juanja
- Fehérje szint méréssel gyorsan kiderül a vesekárosodás
- A kálciumos étrend-kiegészítők szedése elősegítheti a szívrohamot
- Szigorodik az egészségügyi alkalmassági vizsgálat szeptembertől
- A hely, ahol az ördög szórakozik
- Jobban inspirálja a fogyást ha kövérnek nevezik az embert
- Fertőzőbbek a vécélehúzónál járt mobilok
- Melyiket válasszam?
- A Kos gyógynövényei
- Új eljárást alkalmaztak a SOTE-n a világon először