Elhízást okozó szakácskönyvek
Hetven évre visszamenőleg vizsgálva a klasszikus ételrecepteket kiderült, hogy közel 40 százalékkal nőtt az ételek kalóriatartalma az évtizedek alatt. Annyi kritika éri az éttermi fogyasztást, valójában arra kellene összpontosítani, amit mi alakíthatunk - mondta Brian Wansink, a Cornell Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője.
A tanulmányban több szakácskönyvet vizsgálva észrevették a trendet, de leginkább a Főzés öröme című klasszikus receptgyűjteményre koncentráltak, amely a harmincas években jelent meg először. A szakácskönyvet gyakran adják ki újra, legutóbb 2006-ban frissítették. A kutatás során kiderült, hogy az összes (szám szerint hét) kiadásban szereplő 18 receptből 17 esetében nőtt az adagok kalóriaértéke. Ez részben a recept egészének kalórianövekedéséből, részben pedig az adagok növekedéséből ered.
Egyedüliként a chili con carne tápértéke marad változatlan az évek során. A csirkegumbó receptje 1936-ban még 14, egyenként 228 kalóriát tartalmazó adagra volt jó, 2006-ban már 10, egyenként 576 kalóriát tartalmazó adagra futotta a receptből.
A különböző kiadásokat vizsgálva a szakértők három nagy ugrást figyeltek meg: a negyvenes éveket követően a hatvanas években készült kiadásban, illetve a legutóbbi megjelenésben nőttek jelentősen az értékek. Az éttermi adagok változása a hetvenes években csapódott le az otthoni adagolásokban - mondta Wansink.
A porciók változásánál azonban jobban aggasztja a szakembert a receptek kalóriaértékének növekedése, amely az adagolásnál sokkal kevésbé szúr szemet. Hozzátette: az élelmiszerek ma olcsóbbak a harmincas évekhez viszonyítva, így az olyan olcsóbb és alacsonyabb tápértékű hozzávalók helyett mint a bab, gyakrabban kerül hús az asztalra.
A vizsgálat ugyanakkor csak a leírt receptekre terjedt ki, nem az elfogyasztott ételmennyiségre. A negyven százalékos kalórianövekedés azonban így is jelentős. Wansink szerint nem szabad egész adagokat megenni, a felét el kell tenni.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Több zöldséget és gyümölcsöt!
.... kellene fogyasztani szerintem, ezeket kombinálni az ételekben. Ezzel nem csak egészségesebbek lesznek, hanem finomabbak és sokkal izgalmasabbak is (plusz még olcsóbb is :)
# 14 | 2009-02-21 21:21:21
Keresés
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek
- A diabétesz növeli a születési rendellenességek kockázatát
- A szájrák kockázatát növelheti a bor
- Vérnyomáscsökkentő a lila burgonya
- Az antipszichotikumok negatív hatással vannak az anyagcserére
- Fertőzésként terjed a testben az Alzheimer-kór