Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 23°C / + 28°C
gyenge hidegfront
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

Kis mennyiségű alkohol is szélütést okozhat

Forrás: MTI
2010. 08. 02. 16:30:00

Korábbi tanulmányok jelezték, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás csökkenti a szív- és érbetegségek esélyét, egy új vizsgálat adatai szerint azonban már az is növeli a szélütés veszélyét, ha valaki kevés szeszt fogyaszt egy órán át.

A máris erősen vitatott eredményeket a témakör vezető folyóirata, a Stroke közölte.

Az már régóta ismert, hogy ha valaki hirtelen, sokat iszik - berúg -, nagyobb az esélye, hogy megüti a guta, mint ha nem fogyaszt alkoholt. Számos tudományos vizsgálat igazolta viszont azt is, hogy aki mértékletesen, de rendszeresen iszik alkoholt, annak csökken a szívinfarktus kockázata vagy annak a veszélye, hogy szélütést kap.

Elizabeth Mostofsky és munkatársai most azt mutatták ki, hogy már kevés szesz - egy ital - elfogyasztása után is az első órában az agyi katasztrófa bekövetkezésének veszélye több mint kétszeresére növekszik. És mindegy, hogy milyen szesz volt a pohárban: sör, bor vagy valamilyen tömény.

A kutatók több intézetben faggatták ki a szélütés miatt fölvett betegeket, hogy fogyasztottak-e - és ha igen, mikor - szeszt a rosszullét előtt. Így derült ki, hogy a legtöbb esetben az agyi katasztrófa a kevés alkohol megivását követő órában következett be.

A Stroke szerkesztősége megkérdezte az egyik ismert szakértőt, mit szól ezekhez a meglepő adatokhoz. Markku Kaste finn kutató szerint 390, szélütés következtében kezelt beteg nem eléggé nagy létszám ilyen általános vélemény kialakításához. Elképzelhető, hogy ezeknek a betegeknek egy részében más kockázati tényezők is jelen voltak, amelyek szerepet játszottak az agyi katasztrófa bekövetkezésében. Véleménye szerint egyelőre helyes a nemzetközi irányelvekhez ragaszkodni, amelyek szerint a mértékletes alkoholfogyasztás hasznos a szív- és érrendszeri egészség megőrzése szempontjából.

William Weiner amerikai szakértő is azt hangsúlyozta, hogy az utóbbi időben igen sok, nem eléggé meggyőző tanulmány lát napvilágot, amely a médiában nagy feltűnést kelt, de a későbbiekben meggyőzően cáfolják. "Az alkohol hatása valószínűleg döntően attól függ, hogy milyen gyakran és mennyit iszik valaki" - tette hozzá.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban csütörtök délelőtt több órára kisüt a nap, észak felől azonban egy hidegfront szakadozott felhőzete már érinti az országot. Legfeljebb néhol fordulhat elő zápor, zivatar. Délután egyre többfelé tornyosulnak gomolyfelhők, amelyekből záporok, zivatarok alakulhatnak ki. Főként délen és nyugaton van esély heves, felhőszakadással, jégesővel kísért zivatarokra. Csapadék legkisebb eséllyel az északkeleti országrészben várható. A szél élénk északi lesz. Hajnalban 12, 17 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 23,... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 
 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák