Krokodil az étrendben

Az emberiség történelmében eddig ismert első húslakoma színhelye két millió évvel ezelőtt egy tópart volt, Kenya észak-nyugati részében, ahol rengeteg állati eredetű élelem-maradékot találtak a teknősbékától a krokodilig és a vízilóig, amelyeket őseink nagy valószínűséggel nyersen fogyasztottak el. Ez végtelenül gazdag étrendet jelenthetett abban az időben.
„Ezek az élelmek - írja Brian Richmond, a George Washington egyetem antropológiai tanszékének kutatója a Proceedings of the National Academy of Sciences-ben - jelentős omega 3 és 6 zsírsavak forrásai voltak az emberi agyvelő fejlődését segítették. Ásatásaink egy 1,95 millió éves lelőhelyen bizonyítják, hogy őseink legalább tízféle szárazföldi és vízi állatfélét ettek és ezeknek húsa nagyban hozzájárult agyuk növekedéséhez."
Az emberi agyvelő a fejlődés három millió éve alatt megháromszorozódott.
Naomi Levin, a John Hopkins egyetem geológusa, Richmond kutatótársa, azt emelte ki, hogy a hús megjelenése az addig alapvetően vegetariánus étrendben sok kalóriát és tápanyagot jelentett és az ember fejlődésének egyik kulcsa volt.
Eddig a húsfogyasztásra vonatkozóan kevés lelet és adat állt rendelkezésre. Korábban mindössze két macskahal maradványt találtak a tanzániai Olduvaiban, ami erre utalt.
Levin és Richmond 2004 óta dolgoznak a kenyai Turkana tónál, ahol a húsos lakoma maradványaira találtak, összesen 48 szárazföldi állat kövületeit. A csontokon láthatók a hal felbontására, a krokodilláb leválasztására, a teknősbéka kibelezésére, vagy a csontok feltörésére szolgáló kőeszközök nyomai. Az nem világos a kutatók előtt, hogy az elfogyasztott mintegy tízféle állatot vadászták-e, vagy elhullottan találták az akkori emberek, de valószínű, hogy nyersen ették ezeket. Az ősemberek lehettek 3,3-2,3 millió évvel ezelőtt élt australopitecusok, vagy Homo abilisek, akik kb. 2,4-1,5 millió éve éltek.
Az igazi nagy lökést az agy fej1ődéséhez azonban valószínűleg a kétlábra állás adta, amely felszabadította a mellső végtagokat és új képességekkel ruházta fel az embert, többek között a mozgás, az eszközök használatában.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban csütörtök délelőtt észak felől egy gyenge hidegfront hatására megnövekszik a felhőzet, és az északi határszélen elszórtan hószállingózás fordulhat elő. Délután erősen felhős lesz az ég az ország felett, a Dunántúlon többfelé, a középső és északi megyékben csak szórványosan fordul elő hószállignózás, gyenge havazás. A szél mérsékelt északnyugati lesz. Hajnalban -25, -15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -9, -4 fok között alakul. Késő este -15, -10 fok lesz. Csütörtökön egy gyenge hidegfront éri el a Kárpát-medencét....
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Szteroidos étrendkiegészítők kerültek forgalomba
- Az embertípusra szabott étrendé a jövő
- Az étrend szerepe az emlőrák kialakulásában
- A mozgás mellett az étrendre is oda kell figyelni
- Az egészséges étrend csökkenti az érelmeszesedés esélyét
- A zsíros étrend szélütéshez vezet
- A mediterrán étrend a gyomorrák kockázatát is csökkenti
- Fogyókúra vegetáriánus étrenddel – valóban segíthet?
- Hagyományos étrend a belgrádi vendéglőkben a H1N1 ellen
- A folsavas étrendkiegészítők rákot okozhatnak
- A mediterrán étrend jobb hangulatot teremt
- Figyelj az étrendedre és tornázz!
- Étrendi tanácsok Parkinson-kóros betegeknek
- A vegetáriánus étrend gyengítheti a csontokat
- Étrendváltoztatással a drogfüggés ellen
- Étrendkiegészítők helyett egészséges életet javasolnak a kutatók
- A mediterrán étrend jótékony hatásai
- A soványabb, ám nem telített zsírsavakban gazdag étrend serkenti a memóriát
- Vérnyomáscsökkentő a lila burgonya
- Az antipszichotikumok negatív hatással vannak az anyagcserére
- Fertőzésként terjed a testben az Alzheimer-kór
- A testsúly és az agy méretének összefüggése
- Fiatalon egészségtelen a válás
- Törékenyebb a csont egyes gyomorégés elleni szerektől
- Az aszpirin és a warfarin is hatékony a szívbetegeknél
- A túl sok fém mérgező is lehet
- Nő a rák kockázata a csípőpótlásos betegek körében
- A stroke utáni vérszegénység halálhoz is vezethet