Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 20°C / + 24°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

Magas vérnyomást okoznak a cukros üdítők

Forrás: MTI
2010. 06. 07. 11:00:00

Gyógyszerek szedése nélkül is csökken a vérnyomása annak, aki mérsékli az agyoncukrozott üdítők rendszeres és bőséges fogyasztását - derült ki az Amerikai Szívgyógyász Társaság folyóiratában, a Circulation című szaklapban közzétett tanulmányból.

Az édes üdítőitalok a sok folyadékra vágyó emberek legnagyobb cukorbevitelét jelenthetik. Liwei Chen és munkatársai emberen vizsgálták a korábbi állatkísérletek adatait, amelyek azt mutatták, hogy a fokozott cukorfogyasztás emeli a vérnyomást, még akkor is, ha az ezzel kapcsolatos súlynövekedés hatását leszámítják.

Chen emlékeztetett arra, hogy statisztikai adatok szerint az átlagos amerikai felnőtt naponta legalább 2-3 pohár cukros üdítőitalt iszik, de igen sokan valósággal kólafüggővé válnak és az előbbi mennyiségnek a többszörösét is magukba döntik. A kutatók vizsgálatukban csak a szőlőcukorral vagy fruktózban gazdag sziruppal édesített italokat használták.

Azt már korábban igazolták, hogy aki sok cukros üdítőt fogyaszt, az gyakrabban lesz cukorbetegség, meghízik és a vérzsír szintje is kórossá válik. A vérnyomás esetleges változására vonatkozó adatok azonban eddig hiányoztak.

A munkacsoport 810 25-79 éves felnőttel foglalkozott, akiknek kezdődő magas vérnyomását már előzőleg mérésekkel bizonyították. A résztvevők napi kalóriafogyasztását, étkezését és folyadékfelvételét megmérték a vizsgálat kezdetén, a 6. hónap végén és 18 hónap megfigyelési idő után.

A vérnyomásra vonatkozó egyéb kockázati tényezők leszámítását követően azt találták, hogy átlagosan napi egy pohárral kevesebb cukros üdítő fogyasztása másfél év alatt mérhetően és statisztikailag jelentős mértékben csökkentette a vérnyomás mindkét értékét, tehát a szisztolés nyomást, valamint a diasztolés nyomást, a "per" értéket is.

Chen szerint ennek az adatnak a közegészségügyi jelentősége igen nagy, mert az egész népességre számítva már néhány higanymilliméter vérnyomáscsökkenés is számottevően mérsékli a szív- és érbetegségek kockázatát. "Noha vizsgálatunk főleg túlsúlyos és enyhén magas vérnyomású embereken történt, meggyőződésünk szerint mindenki nyer, aki csökkenti a cukorral ízesített italok és ételek fogyasztását" - tette hozzá.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

 
 
Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák