Májkárosodást okozhatnak koraszülötteknél a műanyagban lévő ftalátok
A műanyagok lágyítására használt ftalátok - vegyi anyagok - növelik a koraszülött babáknál a májkárosodás kockázatát - állítják német kutatók a Pediatrics című szaklap hétfőn megjelent számában.
A tanulmányt a mannheimi kórház intenzív részlegén végezték 30 koraszülött bevonásával az intravénás tápláláshoz régebben használatos tasakokkal és csövekkel. Miután a kórház ftalátoktól mentes változatra cserélte ki az intenzív ellátásban használt műanyageszközöket, újabb 46 újszülöttet vizsgáltak meg.
A kutatók úgy találták, hogy a DEHP rövidítésű (dietil-hexil-ftalát) anyagot tartalmazó felszerelésből táplált újszülöttek 50 százalékánál alakultak ki májproblémák, míg a második csoportba tartozók közül csak 13 százaléknál jelentkeztek ilyen gondok.
Az első csoportba tartozó gyerekeket átlagosan 26 napig kellett intravénásan táplálni, négy nappal tovább, mint a második szakaszban vizsgált gyerekeket - ez a tény némiképp befolyásolhatta a kapott eredményeket. Deborah Cory-Slechta, a Rochester Egyetem munkatársa azonban úgy véli, hogy a néhány nap különbség nem okozhat akkora eltérést az eredményekben, amekkorát a német orvosok tanulmányukban leírtak.
Edmund Crouch - aki az amerikai Nemzeti Kutatási Tanácsnak a ftalátok kockázatát vizsgáló csoportjában is dolgozott - viszont szkeptikus, és úgy gondolja, hogy a mannheimi tanulmány nem vett figyelembe minden tényezőt, amely a ftalátok jelenlétén kívül is májproblémákat okozhatott a babáknál.
Korábban állatkísérletek azt mutatták, hogy a ftalátok jelentős egészségügyi kockázatot hordoznak. Mivel a koraszülöttek mája még nem eléggé érett, ezek a babák különösen érzékenyek a májkárosító hatásokra.
Az Egyesült Államok egyes kórházaiban ezért cserélték ki az intravénás tápláláshoz használt felszerelést DEHP-mentes eszközökre.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is