Már heti egy óra mozgás is csökkenti a koleszterinszintet
Azoknak a nőknek a "rossz" koleszterinszintje, akik hetenként akár csak egy órát gyalogolnak lendületes tempóban, lényegesen alacsonyabb, mint azoké, akik egyáltalán nem mozogtak. Egy biztató tudományos vizsgálat eredményét a Journal of Lipid Research augusztusi száma ismerteti.
Az első tétel a megfelelő étrend: a telített zsírsavakat tartalmazó ételek, mint a szalonna, nem mondhatóak ilyen szempontból kedvezőnek. A sok zöldség, gyümölcs mindennapos fogyasztása, a rendszeres halevés egészségesebb, de ez gyakorta nem elégséges a koleszterin szintjének csökkentéséhez.
Régóta ismert, hogy a fizikai munka, a testmozgás viszont koleszterincsökkentő. Korábban gyakran javasolták, hogy a szív- és érrendszer kockázatának javításához szinte naponta, verejtékezésig kell testünket meggyötörni. Aztán nagy, gondosan ellenőrzött tanulmányok igazolták, hogy azok a felnőttek, akik hetenként legalább ötször 30-60 percet mozognak: gyalogolnak, bicikliznek, úsznak, futnak, azok megtették a legfontosabbat szívük egészségének megőrzéséért.
Keri L. Monda és munkatársai csaknem 9000, ülőmunkát végző amerikai egészségi állapotát követték kilenc éven keresztül. A kutatók még arra is figyeltek, hogy az önként jelentkezők között az ottani népesség arányának megfelelően legyenek afroamerikaiak és fehérbőrűek.
A laboratóriumi mérések egyértelműen mutatták, hogy bőrszíntől függetlenül a többet mozgó emberek "jó", HDL-koleszterinszintje magasabb, ami a szív- és érrendszer jobb védelmét jelenti. A "rossz", LDL-koleszterin pedig alacsonyabb értéken volt azoknál, akik legalább hetenként egy órát töltöttek fizikai terheléssel, például lendületes, gyors gyaloglással.
A fehér nők esetében minden egyórányi kényelmes mozgás, vagy fél órányi kemény munka mérhetően csökkentette az LDL-koleszterin szintjét, a feketebőrű csoportban pedig ez még kifejezettebben látszott. A jó hatás kiváltképp a változó korú hölgyeknél érvényesült.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is