A mobilok sugárzása megelőzheti az Alzheimer-kór kialakulását?
Megakadályozta az Alzheimer-kór kifejlődését a mobiltelefonok sugárzása egy amerikai laboratóriumban egereken végzett kísérlet során, a már beteg rágcsálóknál pedig visszafordította az agyi elváltozásokat.
Erről a meglepő eredményről számoltak be a dél-floridai Tampa egyetemének orvosai a Journal of Alzheimer Disease című szakfolyóiratban. Mint írták, az egészséges egereknél a sugárzás még javította is az emlékezőképességet. A kutatók egyelőre nem tudják pontosan, mi váltotta ki ezeket a hatásokat, de úgy gondolják, hogy eredményeik az emberek szempontjából is fontosak lehetnek.
Az egyetem Alzheimer-kutatási központjának munkatársai összesen 96 egeret vizsgáltak a kísérletekben. Ezek legtöbbje úgynevezett Alzheimer-modellegér volt, vagyis olyan genetikailag módosított állat, amelynek agyában a szindróma tipikus fehérjelerakódásai (béta-amiloid plakkok) keletkeztek. A többi egér normál, génmódosítás nélküli állat volt. A modell- és a normál egerek csoportjában is teszteltek fiatal, valamint öreg egereket, mert a kór az életkor előrehaladtával fejlődik ki.
A rágcsálókat egy antenna körül helyezték el, ketrecekben. Az antenna a mobiltelefonokra jellemző elektromágneses sugárzást bocsátott ki 918 megahertzes frekvencián naponta kétszer egy órán át, hét-kilenc hónapon keresztül. A 0,25 watt/kilogrammos adag megfelel annak, amely a fülhöz tartott mobiltelefonból az emberi agyra hat.
A fiatal, még nem beteg modellállatok agyában a kísérlet során nem rakódtak le a béta-amiloid fehérjék, a sugárzás megelőző hatásúnak tűnt. A magatartásteszt is azt mutatta, hogy kognitív képességeik teljességgel épek maradtak. Az idősebb, már Alzheimer-kórban szenvedő állatok esetében a kutatók megállapították, hogy a több hónapos besugárzás után a teszteken újra olyan jól teljesítettek, mint teljesen egészséges társaik. Agyukban csökkent a fehérjelerakódás mértéke. És ez még nem minden: amikor egészséges, genetikailag nem módosított egereket tettek ki az elektromágneses hullámok hatásának, az emlékezeti teszteknél jobban teljesítettek, mint a kísérlet előtt.
A Gary Arendash által vezetett kutatócsoport szerint eredményeik az emberek számára is fontosak lehetnek. Létrejöhet egy új, hatékony Alzheimer-terápia, ám ehhez további kutatásokra van szükség. Egyelőre csak az bizonyosodott be, hogy az agy hőmérséklete az Alzheimer-kóros egereknél a kísérlet során kismértékben emelkedett. Ez a hőmérséklet-emelkedés segítette elő a kutatók feltételezése szerint a kóros lerakódások feloldódását. Az egészséges egyedek agytevékenységének javulását azzal magyarázzák, hogy a sugárzás serkentette az agysejtek aktivitását.
Arendash hangsúlyozta, hogy embereknél több évet venne igénybe az egereknél több hónapig tartó kísérlet.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Mégsem gyógyítja az Alzheimer-kórt az őssejtterápia
- A alvás is befolyásolhatja az Alzheimer-kór kialakulását
- Kevés esetben ismerik fel az Alzheimer-kórt és kapnak a betegek megfelelő ellátást
- Szeptember 21., Alzheimer-kór világnapja
- Élőlánccal és programokkal hívják fel a figyelmet az Alzheimer-kórra
- Megtaláltak három új gént, ami felelős az Alzheimer-kór kialakulásáért
- A magas koleszterin elősegíti az Alzheimer-kór kialakulását?
- Alzheimer-kóros betgeknek jót tesz a D-vitamin és az ázsiai konyha
- Összehangolt kutatás az Alzheimer-kór gyógyításáért
- A mértékletes borfogyasztás csökkenti az Alzheimer-kór kockázatát
- Az Alzheimer-kóros betegek állapotán nem javít az omega-3 zsírsav
- Az Alzheimer-kór ellen védhet a jobb nyelvi készség
- Az idegsejtek elhalása figyelmeztethet a Parkinson- és az Alzheimer-kór kialakulására
- Kimutatták a kávé jótékony hatását az Alzheimer-kór tüneteinek enyhítésében
- GPS-cipő Alzheimer-kóros pácienseknek
- Laikus gondolatok a munka Alzheimer-ellenes hatásáról
- Benkóék május elsejei koncertje az Alzheimer-kór elleni küzdelmet támogatja
- Nincs prevenciós hatása a fájdalomcsillapítóknak az Alzheimer-kórt illetően
- Agatha Christie Alzheimer-kóros volt?
- Az Alzheimer-kórhoz köthető gén korai változást okoz az agyban
- Az ivóvíz minőségétől is függ az Alzheimer-kór kockázata
- Felfedték az Alzheimer-kór néhány titkát
- Diabéteszes megbetegedés lehet az Alzheimer-kór?
- Az antipszichotikumok növelik az Alzheimer-kórosok halandóságát
- Hetvenegyezer 65 éven aluli kanadai szenved Alzheimer-kórban
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is