Megelőzi az infarktust a koleszterincsökkentők szedése
Minél több beteget kell arra ösztönözni, hogy folyamatosan szedje a koleszterincsökkentőket, mert ezáltal jelentősen leszorítható a szívinfarktus és agyi érkatasztrófa (stroke) kockázata - vélik brit kutatók.
A szív- és érrendszeri betegségek szedik a legtöbb halálos áldozatot az iparilag fejlett országokban. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint ez a betegségcsoport és a diabétesz volt együttesen felelős a globális halálesetek 32 százalékáért 2005-ben.
A sztatinalapú gyógyszerek csökkentik az úgynevezett "rossz koleszterint", az LDL (alacsony sűrűségű lipoprotein) szintjét a vérben, s ezáltal a stroke és a szívinfarktus kockázatát. E gyógyszerek csak abban az esetben fejtik ki jótékony hatásukat, ha a betegek folyamatosan szedik.
Az amerikai gyógyszerügyi hatóság, az FDA decemberi állásfoglalása szerint egyes gyógyszereket széles körben kellene alkalmazni normális koleszterinszint esetében is, amennyiben a szívbetegségek egyéb rizikófaktorai kimutathatók.
A brit egészségügyi hatóságok azt javasolják, hogy sztatinalapú készítményeket alkalmazzanak mindenkinél, akinél tíz éven belül 20 százaléknál nagyobb valószínűséggel alakul ki szívinfarktus vagy stroke.
Mindamellett a brit kutatók szerint sokkal több emberéletet lehet megmenteni, ha azoknál növelnék 50 százalékkal a koleszterincsökkentők rendszeres szedését, akiknek már amúgy is felírták a sztatinalapú készítményeket. "Ezeket a készítményeket hosszú távon, sokszor életük végéig kell szedniük a betegeknek. Időbe telik, míg a gyógyszerek kifejtik jótékony hatásukat" - hangsúlyozta a kutatásokat irányító Amir Shroufi.
A vizsgálat során, amelynek eredményeit a Journal of Epidemiology and Community Health című szaklapban publikálták, 38 ezer ausztrál beteg vérnyomásárára és koleszterinszintjére vonatkozó adatait használták, hogy meghatározzák a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségét, valamint különböző prevenciós stratégiák hatékonyságát.
A szívbetegségek kialakulásának 20 százalékos rizikóját alapul véve, s azt, hogy csupán a páciensek fele szedi folyamatosan a sztatinalapú készítményeket, 174 megbetegedést és 70 elhalálozást lehet megelőzni. A készítmény alkalmazási javallatainak a bővítésével további 70 megbetegedést és 18 halálesetet lehet megakadályozni, a hosszú távú alkalmazás során még 91 megbetegedésnek és 37 halálesetnek lehet elejét venni.
Mint Amir Shroufi rámutatott, e szignifikáns különbségek fényében hatékonyabb módszereket kell kidolgozni annak érdekében, hogy a betegek szedjék a felírt készítményeket. Nem ártana, ha a betegeket időről időre emlékeztetnék a koleszterincsökkentők hasznára, erre a hűtőmágnestől az SMS-ig a legkülönfélébb módszerek alkalmazhatók.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Az iskola megelőzi a szívrohamot
- Szívroham a klímacsúcson
- Az elfojtott stressz szívrohamhoz vezet
- A nők jobban gyógyulnak a szívrohamból, mint a férfiak
- A lassú járás infarktus előjele lehet
- Szívrohamot okozhatnak a környezeti tényezők
- Segíthet a növekedési faktor szívroham után
- A halálos szívroham néha egyetlen géntől függhet
- A közlekedés növeli a szívroham kockázatát
Hasonló betegségek
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is