Megelőző műtéttel csökkenthető a rákkockázat
A BRCA1 és BRCA2 génmutációkat hordozó nők közül nagyobb a túlélési esélye azoknak, akik megelőző céllal eltávolíttatták mellüket és petefészküket - közölték amerikai kutatók.
Az ezeket a génmutációkat hordozó nőknél 56-84 százalékkal nagyobb a kockázata a mellrák kialakulásának életük folyamán. A BRCA1 mutációjával élő nőknél 36-63 százalékkal, a BRCA2-vel élőknél 10-27 százalékkal magasabb a petefészekrák kockázata is.
Susan M. Domchek, a Pennsylvaniai Egyetem munkatársa kutatócsoportjával 2482, BRCA mutációval élő nő bevonásával tanulmányozta a megelőzési célú, eltávolító műtétek hatékonyságát. Közülük 247 nőnek a mellét, 993-nak pedig a petefészkét távolították el a rákkockázat csökkentése céljából.
A követés három éve alatt egyetlen mellműtéten átesett nőnél sem alakult ki mellrák, miközben a masztektómia ellen voksoló nők 7 százalékánál diagnosztizáltak emlőtumort ugyanebben az időszakban.
Azoknál a nőknél, akiknek petefészkét és petevezetékeit távolították el rákmegelőzési céllal, hasonló eredményeket találtak a kutatók.
A mell- és petefészekrákok 10-20 százalékát tulajdonítják a BRCA1 és BRCA2 génmutációk jelenlétének, ezért ezekben az esetekben életmentő lehet a megelőző eltávolító műtét.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Sétával csökkenthető a rákkockázat
- A zöldség és gyümölcs csökkenti a dohányosok rákkockázatát
- A mobiltelefon-átjátszó tornyok nem növelik a rákkockázatot
- Bizonyos vérnyomás gyógyszerek növelik a rákkockázatot
- Rákkockázat teszt a dohányosoknak
- A CT növeli a rákkockázatot
- A dohányosok rákkockázatát növelheti a gyümölcsevés
- A szklerózis multiplexesek körében kisebb a rákkockázat
- A petefészek eltávolítása után is marad rákkockázat
- Kitolódott a gyermekvállalás időpontja
- Az agresszív emlőrák legyőzhető cinkkel
- Diéta alatt is engedélyezett a torta
- A főtt paradicsom segít megállítani a rákos sejteket
- Világítanak a daganatsejtek a folyadékbiopsziától
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek