Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 20°C / + 24°C
nincs front
Időjárás tovább az orvosmeteorológiához
 
 
 

Megfelelő táplálkozással a koszorúér betegségek kockázata csökkenthető

Forrás: MTI
Szerző: NetAmbulancia
2009. 05. 19. 08:29:06
Kanadai kutatók a világ minden tájáról csaknem 200 tudományos kutatás alapján hangsúlyozzák, hogy a megfelelően étkező területeken mérhetően kisebb a szívinfarktus bekövetkezésének veszélye, mint ott, ahol az étrendnek sok eleme az egészségtelen ennivalók közé tartozik. A vizsgálat eredményeit az Archives of Internal Medicine szakfolyóirat közölte.
Táplálkozáskutatók és még gyakrabban különböző diétás divatok szószólói a szív- és érbetegségekkel kapcsolatban sok tápanyag, étkezési szokás mellett és ellen érveltek, de igazán átfogó tanulmány ezt a fontos kérdést nem tárgyalta.

Kanadai kutatók Sonia Anand vezetésével 189 vizsgálat anyagait gyűjtötték össze a világ minden tájáról. A tanulmányok 1950 és 2007 között mérték fel egy-egy ország vagy földrajzi terület táplálkozási szokásait és a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását.

A munkacsoport 146 olyan cikket talált, melyben megbízhatóan leírták, hogy a vizsgált személyek mit és hogyan ettek a korábbi időszakban, de 43, olyan dolgozatot is értékeltek, amelyben a vizsgálat alanyai vállalták, hogy előre meghatározott ideig kizárólag bizonyos, meghatározott diéta összetevőit fogyasztják.

A megfigyelések adatainak összesített értékelése néhány ételre egyértelműen bizonyította, hogy azok rendszeres fogyasztása mérhetően csökkenti a szívinfarktus kockázatát. Ide tartozik a bőséges zöldség- és gyümölcsfogyasztás, a dió, mandula és mogyoró ropogtatása, a telítetlen zsírsavak, olajok, például az olívaolaj használata a konyhában.

Az étkezési szokások közül ennek megfelelően a mind többet idézett mediterrán konyha győzött - amelyben az előbbi alapanyagok mellett szerepel, hogy hetenként legalább egyszer halétel is kerüljön az asztalra -, valamint a mérsékelt borfogyasztás.

A követendő példák mellett viszont néhány olyan tétel is előtérbe került, amelyet egyértelműen ajánlatos kerülni. Ide tartoznak az olajok hidrogénezésével előállított transzzsírok, amelyeket sokfelé használ az élelmiszeripar, illetve a gyors vércukorszint emelkedéshez vezető szénhidrátok, mint például a finomított cukrok, vagy a cukros üdítőitalok.

Nem volt meggyőzően kedvező hatása a táplálékkiegészítők vagy gyógyszerkészítmények formájában bevett E-, C-vitaminnak vagy a bétakarotinnak. Itt is győztek a természetes anyagok.

Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?

Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!

Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb... Bővebben »

Share |
Értékelje Ön is!
Hozzászólások, vélemények (0) Szeretne hozzászólni?

Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!

Ehhez a tartalomhoz még nem érkezett hozzászólás.
 
 

Keresés

részletes kereső... részletes kereső...

Kiemelt betegségek
 
 
Kiemelt témák