Minden idősnek vérnyomáscsökkentőt kéne szednie?
Hat évvel ezelőtt a betegségek megelőzésével foglalkozó két angol professzor, Malcolm R. Law és Nicholas Wald a tekintélyes angol orvosi hetilapban kifejtette azt az elméletét, amely szerint a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát 80 százalékkal lehetne csökkenteni, ha 55 éves kora után mindenki kapna naponta egyetlen olyan tablettát, amely hatféle gyógyszert tartalmazna. Az általuk ajánlott "polypill" összetevői között szerepelt a vérkoleszterin csökkentésére igen sokak által jelenleg is szedett sztatin készítmény, kis adagban aszpirin, illetve háromféle vérnyomáscsökkentő. Az utóbbiakból külön-külön, kis adagot alkalmaznának, de hatásuk együtt eredményesebb volna, mint akkor, ha csak egyféle gyógyszert használnának, de nagyobb mennyiségben.
Hatodik összetevőnek javasolták a folsavat, amelyről akkor még azt képzelték, hogy a koszorúér-betegség megelőzése szempontjából különös jelentősége van - ám amikor tavaly egy indiai gyógyszergyár elkészítette az ötféle hatóanyagot tartalmazó kapszulát, a hatodik összetevő már nem került bele. A kapszulával jelenleg is folynak a vizsgálatok.
A két angol professzor most 147, megfelelően ellenőrzött, vérnyomással kapcsolatos tanulmány adatait nézte át és értékelte azokat. Csaknem egymillió emberre vonatkozó vizsgálatukat - manapság igen szokatlan módon - a szakfolyóirat 21 oldalt kitöltő értekezés formájában tette közzé. Az elemzés azt mutatta, hogy a 60-69 esztendős korosztályban háromféle vérnyomáscsökkentő szedése fél-fél adagban azok részéről, akiknek a szisztolés vérnyomása 150 higanymilliméter, a diasztolés vérnyomása - a "per" érték - 90 fölött volt a kezelés kezdetén, a koszorúér-betegség kockázatát 46 százalékkal, az agyi katasztrófáét pedig 62 százalékkal csökkentette.
A kutatók szerint az árfogó vizsgálatok tanulságai alapján a korszerű vérnyomáscsökkentő szerek gyakorlatilag a vérnyomásmérés pillanatnyi eredményétől függetlenül is minden korosodó embernek ajánlhatók.
A szakemberek vitája mindazonáltal nem csitult el.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is