Nem káros az olajban sütés
A spanyol kutatók jó hírrel szolgálnak azoknak, akik szívesen fogyasztanak olajban sült ételeket: az olíva- és napraforgóolajban sütés nem áll összefüggésben a szívbetegséggel és a korai halálozással. A kutatók azért vizsgálták az összefüggést, mert korábbi kutatások azt mutatták, hogy a szívbetegség kockázati tényezői, köztük a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint és az elhízás kapcsolatban áll az olajban sült ételek fogyasztásával.
A madridi Független Egyetem kutatói Pilar Guallar-Castillon vezetésével közel 41 ezer huszonkilenc és hatvankilenc év közötti felnőtt főzési szokásait vizsgálták, akik a tizenegy éves kutatás elején nem szenvedtek szívbetegségben. A szakemberek ugyanakkor azt is hangsúlyozták, hogy mivel a vizsgálatot Spanyolországban végezték, ahol gyakori az olíva- és napraforgóolaj használata, lehetséges, hogy az eredmények más, ettől eltérő típusú főzőolajokat használó országokra nem alkalmazhatók. A nyugati étrendben például a zsírban és használt olajban való sütéskor az élelmiszer beszívja az olajok zsírjait, ami növeli az élelmiszer kalóriatartalmát.
A BMJ legutóbbi számában megjelent tanulmányból az derült ki, hogy az utánkövetés során 606 szívbetegséggel összefüggő esemény és 1134 halálozás következett be. A kutatók arról számoltak be, hogy a mediterrán országban, ahol leggyakrabban olíva- és napraforgóolajat használnak a sütéshez, nem mutattak ki összefüggést az olajban sült ételek fogyasztása és a szívkoszorúér-betegség illetve halálozás kockázata között.
A tanulmányt kísérő kommentárban Michael Leitzmann, a Regensburgi Egyetem kutatója azt írta, hogy az eredmények megcáfolják azt az általánosan elfogadott elméletet, mely szerint az olajban sütés általában káros a szívnek. A szakértő szerint azonban ez nem jelenti azt, hogy a túl gyakori sültburgonya-fogyasztás ne járnak negatív egészségügyi következményekkel. Nem mindegy például, hogy a sütéshez milyen típusú olajat használnak.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- Az olívaolajjal megelőzhető a hasnyálmirigy-gyulladás
- A szélütés kockázata csökkenthető olivaolajjal
- Zsírégető növényi olaj
- Olívaolaj, Tunézia aranya
- Az olajos magvak egyéb előnyük mellett a koleszterinszintet is csökkentik
- Az újrafinomított olaj rákkeltő
- Aromaterápia 19. - Hideg olajos kivonatok készítése otthon
- Az olajos magvak fogyasztása csökkenti a cukorbeteg nők kockázatait
- Megtalálták az olívaolaj antioxidáns alkotóelemét
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is