Rákkockázat teszt a dohányosoknak
Olyan géncsoportot azonosítottak amerikai kutatók, amely különösen aktív a tüdőrákos pácienseknél még egészséges szöveteikben is, így megjósolható lehet e gének tesztelésével, hogy a dohányzók közül kiket fenyeget inkább a tüdőrák kialakulása.
A Science Translational Medicine című szakfolyóiratban szerdán közzétett tanulmány szerzői megállapították azt is, hogy egy természetes étrendkiegészítő visszafordította a tüdőrákot megelőző állapot jeleit a sejtekben.
A Utahi Egyetem és a Bostoni Egyetem munkatársai szerint a géncsoport működését a PI3K jelű gén irányítja. A gén vizsgálatához nem kell veszélyes vagy kényelmetlen tüdővizsgálatokon átesniük a dohányosoknak, mert légcsövükben is jelen vannak azok a sejtek, amelyekből a gén kimutatható és elemezhető.
A tüdőrákos esetek 90 százalékát a dohányzás okozza, évente 1,2 millió ember hal meg világszerte a betegségben. Az összes dohányzó ember 10 százalékánál fejlődik ki élete során tüdőrák, amelynek azért magas a halálozási aránya, mert általában későn diagnosztizálják, amikor már szétterjedt.
Andrea Bild és Avrum Spira két, jelenleg is zajló tanulmány adatait elemezte. Kis kefével sejtmintákat gyűjtöttek dohányosok légcsövéből, majd megnézték, mely gének aktívak a sejtekben. Megállapították, hogy a PI3K jelű gén aktív volt a tüdőrákos dohányosoknál, míg azoknál a dohányosoknál nem, akiknél nem állapították meg a betegséget. A rákmegelőző állapottal diagnosztizált embereknél a PI3K gént szintén aktívnak találták.
A tanulmány másik részében egy természetes étrendkiegészítőt, mioinozitolt szedtek a tüdőrák megelőzése érdekében a páciensek. Kiderült, hogy azoknál, akiknél a rákmegelőző állapot visszahúzódott a kiegészítő szedése alatt, a PI3K gén aktivitása is csökkent.
A kutatók egyetemeiken keresztül szabadalmaztatták eredményüket, Spira pedig egy bostoni székhelyű diagnosztikai cégnek is dolgozik, amely hamarosan lefolytat egy 60 fős klinikai tesztet a tanulmány alapján. Hozzátették azonban, hogy a mioinozitol étrendkiegészítő olcsó és szabadon hozzáférhető, és megtalálható a vegyület gyümölcsökben, babokban, gabonában és magvakban is.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A CT növeli a rákkockázatot
- A vegetáriánusokat kevésbé fenyegeti a rák
- A kávé és tea csökkenti a méhrák kockázatát
- A dohányosok rákkockázatát növelheti a gyümölcsevés
- A szklerózis multiplexesek körében kisebb a rákkockázat
- Az alkohol növeli a rák kockázatát a nőknél
- A petefészek eltávolítása után is marad rákkockázat
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is