Veserák kockázatát is növeli a dohányzás
A normálisnál nagyobb mennyiségű ólom a vérben kétszeresére emelheti a vesesejtekből kiinduló daganat kockázatát a dohányosok körében - állítják amerikai kutatók. "Boncolások eredményeivel foglalkozó korábbi kutatások magasabb ólomszintet mutattak ki a veserákosok vérében" - mondta el Emily B. Southard, a Pennsylvania Állami Egyetem orvostanhallgatója. „Ezelőtt azonban nem azonosították be a magasabb ólomszintet kockázati tényezőként." Robin Taylor Wilson adjunktussal karöltve elemezték az Alfa-tokoferol, Béta-karotin (ATBC) Rákmegelőző program adatait. A veserák kialakulása előtt mérték meg egészséges emberek vérének ólom-, kalcium és D-vitamin-szintjét.
Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) szerint a vesesejt-karcinóma a veserák leggyakoribb formája felnőtteknél, az esetek 92 százalékában fordul elő. A Nemzeti Rák Intézet 2011-re 56 ezer új esetet jósolt, és legalább 300 ezer ember él ezzel a betegséggel az Egyesült Államok területén. Korábbi állatkísérletek során a kutatók fordított arányosságot véltek felfedezni a testben felszaporodott ólom és az étrend kalciumtartalma között. Ez alátámasztja azt a feltételezést, hogy a magasabb kalciumszint csökkentheti az ólom felhalmozódását.
Bár Southard és Wilson azt is kiderítette, hogy a veserákra kevésbé hajlamos férfiak vérében több volt a kalcium, nem tudtak kimutatni erőteljes összefüggést a vér ólomszintje és a kalcium, illetve a 25-hidroxi D-vitamin mennyisége között. Ezért nem lehetett megállapítani, hogy a kalcium vagy a D-vitamin szintje befolyásolta az ólom mennyiségével kapcsolatban megfigyelt kockázatot.
Southard és Wilson azt is ellenőrizte, hogy a résztvevők végeztek-e valaha olyan munkát, mely fokozott ólomszennyezésnek tette ki őket (bányászat, azbesztgyártás, olajfinomítás). „Nem mutatkozott jelentős eltérés a foglalkozási ártalom és a dohányos múlt tekintetében a betegek és kontrollszemélyek között, mely magyarázhatná a megfigyelt összefüggéseket" - közölték a szerzők a Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention online kiadásában.
Az ATBC kutatás közel 30 000 finn dohányos férfi bevonásával készült, az 50-69 éves korosztályból, 1985 és 1988 között figyelték meg őket. Eredetileg a tüdőrák megelőzésével kapcsolatban végeztek kutatásokat. Két évtizeden át gyűjtöttek vérmintákat. Finnország adatbázist hozott létre a rákbetegek nyilvántartására, így könnyebb nyomon követni a betegeket a diagnózist követően.
Southard és Wilson az elemzést követően arra az eredményre jutott, hogy a veserákos esetek közül akinek a vérében magasabb volt a kalcium és a D-vitamin szintje, azoknál később alakult ki a betegség. „Ez az összefüggés azt sejteti, hogy a D-vitamin és a kalcium fontos biomarkerek, melyek a rák korai felismerését segíthetik" - fejtette ki Wilson. Ez nagyon fontos, mert jelenleg nincs módszer a veserák szűréséhez. „Kimutatták, hogy a veserákosok veseszövetének ólomszintje magasabb az egészségesekéhez képest" - mondta el Southard. „Korábban ezt csak halottak esetében mutatták ki, élő embereknél nem. Most azonban kiderítettük, hogy a vér magasabb ólomszintje a vesesejt-karcinóma kockázatának teszi ki a dohányosokat. További kutatások szükségesek még nők és nemdohányzók körében, hogy megtalálják a korai felismerést segítő biomarkereket."
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt a többórás kellemes napsütést inkább csak délkeleten zavarja átmeneti felhősödés. Délután a sok napsütés mellett időnként gomolyfelhők növekednek, de inkább csak a Dunántúlon fordulhat elő rövid zápor, zivatar. A szél élénk északkeleti lesz. Hajnalban 10, 15 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke 20, 24 fok között alakul. Késő este 12, 17 fok lesz. Pénteken a hidegfronti hatás és az azzal járó tünetek fokozatosan megszűnnek, a frontra érzékenyek is megkönnyebbülnek. Néhány fokkal hűvösebb...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A foszforeszkáló festékkel hamar felismerhető a daganat
- A daganatot túlélők között sok az emésztési problémás
- A glutamin szerepe a daganatos sejtek terjedésében
- A szója nem előzi meg a daganat kialakulását
- A Viagra hatóanyaga blokkolni tud bizonyos daganatokat
- A himlőoltás pozitív hatással van a daganatos betegekre
- Könnyebben azonosítható a daganat egy új módszerrel
- A fájdalomcsillapítók növelhetik a veserák kockázatát
- Új terápia az emlőrák kezelésében
- A nordic walking a szívbetegeknek is jót tesz
- Egy gyakran használt antibiotikum árthat a szívnek
- Fenyegeti a fiatalokat a melanóma
- A kudzu segíthet legyőzni az alkoholizmust
- Összefügg a húsevés és a macsóság a férfiak szerint
- Tovább él, aki főzőcskézik
- A háttérben hallgatott zene, jobb teljesítményt eredményez
- Az őssejtbeültetés hosszútávon is hatékony megoldás lehet
- A megszégyenítés nem jó nevelési módszer
- Sok gyógyszert szednek az idősek, ami árthat is