Zöldséggel, gyümölccsel megelőzhető a mellrák
A zöldségben, gyümölcsben, szójában dús étrend akár 30 százalékkal is csökkentheti az emlőrák kialakulásának kockázatát - állítják amerikai kutatók.
Lesley M. Butler, a Coloradói Állami Egyetem munkatársa és csapata 34 ezer kínai nő adatainak felhasználásával készítette el tanulmányát, amelynek eredménye szerint a növekvő zöldség-gyümölcs-szója bevitellel csökken a mellrák kockázata. Butler úgy véli, megállapításaik az amerikai nőkre is érvényesek, noha ők a Szingapúrban élő kínai nők étrendjét és egészségi állapotát vizsgálták a Singapore Chinese Health Study alapján.
Az eredeti tanulmány adatait 1993 és 1995 között gyűjtötték össze 63 257 férfi és nő részvételével. Butler szerint az adatok elemzése során két nagy típusba tartozó étrendet tudtak megkülönböztetni: az egyikben a hús, keményítő és a telített zsír dominált, a másikban pedig a zöldségek, gyümölcsök és a szója. A kutatócsoport 34 028 olyan, 45 és 74 év közötti nőt azonosított az adatbázisból, akiknek korábban nem volt mellrákjuk. Tíz évvel az első felmérés után, 2005-ben újra ellenőrizték a tanulmányban részt vevők egészségi állapotát, ekkor derült fény az étrend és a mellrák kockázata közti összefüggésre.
Butler figyelmeztetett arra, hogy a kínai és az amerikai konyhában másként készítik el például a húsokat. Előbbinél felhevített olajon, állandó keverés közben, gyorsan sütik ki, míg az amerikai konyhában általában hosszú időn át grillezik a húsokat. A kínai konyhatechnika alkalmazásakor kevesebb heterociklikus amin (HCA) keletkezik: erről a vegyületcsoportról már kimutatták, hogy sok tagjuk rákkeltő hatású. A heterociklikus aminok a hús izomkötegeiben keletkeznek magas hőfokon való elkészítéskor. A kutatók eddig 17 HCA-t azonosítottak, amelyek növelhetik a rákkockázatot.
A kutató véleménye szerint a kulturális különbségektől függetlenül érdemes megfontolni a vizsgálat eredményeit, hiszen a sok zöldséget, gyümölcsöt, esetleg szóját tartalmazó étrend előnyös lehet az amerikai nők számára is.
A tanulmány az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóirat legutóbbi számában jelent meg.
Fáradt, levert, esetleg kedvtelen?
Arra gondolt már, hogy ez az időjárás hatása?
Olvasson bővebben a következő napok időjárásának élettani hatásairól!
Hazánkban péntek délelőtt északkelet felől tovább szakadozik, csökken a felhőzet, míg nyugaton továbbra is zömmel borús marad az idő. A nyugati határszélen gyenge havazás előfordulhat. Délután északkelet felől tovább csökken a felhőzet, az ország északkeleti harmadán már alig zavarja felhő a napsütést. Nyugaton, délnyugaton ugyanakkor borongós marad az idő, a nyugati határszélen eleinte kisebb havazás még előfordulhat. A szél mérsékelt északkeleti lesz. Hajnalban -21, -11 fok várható. A hőmérséklet csúcsértéke -10,...
Bővebben »
Ezt a funkciót csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe. Kérjük, regisztráljon!
Keresés
Cikkek a témában
- A rendszeres zöld tea fogyasztással megelőzhető a mellrák
- Aszpirin szedésével javulnak a mellrákosok esélyei
- Antidepresszáns csökkenti a mellrákszer hatékonyságát
- Oltás plussz szűrés kombinációja hatékony lehet a mellrák megelőzésében
- A mellrák terápiát befolyásolják a génváltozatok
- Gránátalma evéssel is megelőzhető a mellrák
- Ritkábban lesz mellrákos, aki csontritkulás elleni gyógyszert szed
- A gyakori alkoholfogyasztás kiújuló mellrákhoz vezethet
- A szegényebb országokban több a mellrákos
- Közös kerékpározás a mellrák ellen Hódmezővásárhelyen
- A mellrákhoz kapcsolódó gént fedeztek fel kutatók
- Rózsaszín Lánchíd - Séta a mellrák ellen
- Helyes táplálkozással csökkenthető a mellrák kockázata
- Október 4-én séta a mellrákszűrés fontosságáért
- Súlyemeléssel csökkenthető a mellrákműtét utáni ödéma
- A szoptatás véd a mellrák ellen
- Célzott támadás a mellrák ellen
- A gyerekkori sugárterápia növeli a mellrák kockázatát
- Az orvosok gyakran elhallgatják a rossz híreket a páciensek előtt
- Összefogás zokniban: küzdelem a mellrák ellen
- Kitolódott a gyermekvállalás időpontja
- Az agresszív emlőrák legyőzhető cinkkel
- Diéta alatt is engedélyezett a torta
- A főtt paradicsom segít megállítani a rákos sejteket
- Világítanak a daganatsejtek a folyadékbiopsziától
- Maradandó fejlődési zavarokat okozhat a testi fenyítés
- A mellrák ellen nem véd a szója
- A napfény hiánya is elősegítheti a stroke-ot
- A mozgás a rákból meggyógyultakon is segít
- A zöld tea jót tesz az idősebb szervezetnek